Meer weten over de Kick-start your health Instagram cursus? Claim hier je plaats! Gedurende de cursus (14-25 oktober) kan je instromen. T/m 22 november blijven de stories online staan. Op vrijdag 1 november hebben we een Instagram Live sessie: 2030-2130!

Zie hierbij het overzicht van alle links die we benoemen in de Kick-start your health Instagram cursus.

Check hier alle vragen  én de antwoorden die gesteld zijn tijden de cursus. Deze lijst wordt periodiek geupdate

Suiker specifiek in beleg is niet op die manier onderzocht. Maar over suiker kunnen we het volgende zeggen. Het is moeilijk om het in een paar zinnen goed uit te leggen dus vandaar dit stukje uit Eet als een expert>>  Ondanks dat suiker elk gesprek in de koffiepauze domineert, is er nauwelijks goed onderzoek gedaan naar het effect van toegevoegd suiker (mono- en disacchariden zoals glucose, fructose en kristalsuiker) op de gezondheid. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is er geen bewijs dat suiker direct diabetes of hart- en vaatziekten veroorzaakt. Het enige sterke bewijs dat we hebben is een meta-analyse waaruit blijkt dat het vervangen van suiker door zetmeel (bijvoorbeeld snoep of koek door een boterham) het LDL-cholesterol verlaagt, en dat suiker dik maakt als het ervoor zorgt dat je in totaal teveel eet (met name door het drinken van frisdrank). Het is niet zo gek dat het lastig is om specifiek naar suiker te kijken, want het zit in heel veel verschillende voedingsmiddelen verstopt (van magere yoghurt, muesli en salade dressing tot jam, snoep, koek en gebak). Wat we zelf aan suiker toevoegen draagt ook maar weinig bij aan de totale suikerinname. De meeste onderzoeken worden dan ook niet gedaan naar suikerklontjes, honing en agavesiroop, maar naar de glycemische index. Dit wil niet zeggen dat suiker gezond is. Er is namelijk wel voldoende bewijs dat vloeibare suiker uit frisdrank en limonade, wat makkelijker te onderzoeken is, nadelig is. De aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is om minder dan 10% van de totale energiebehoefte aan suiker te eten. Daarmee wordt alle suiker bedoeld die is toegevoegd aan eten, maar ook de suikers die voorkomen in honing, siropen en vruchtensappen. Voor vrouwen is dit ongeveer 50 gram per dag en dit zit al in twee glazen frisdrank of vruchtensap. Bij gebrek aan voldoende bewijs dat suiker een risicofactor is voor chronische ziektes is deze aanbeveling voornamelijk gebaseerd op het effect van suiker op onze tanden en het effect van suikerrijke dranken op het gewicht. De WHO zegt dat het nuttigen van tot 5% van de totale energiebehoefte aan suiker zelfs nog beter is voor de gezondheid, maar hard bewijs is hier niet voor. Er is geen enkele reden om suiker of producten met toegevoegd suiker aan te bevelen. Van frisdrank weten we dat je er dikker van wordt en dat het je risico op allerlei ziektes verhoogt. Ultra-processed foods met suiker raden we sowieso niet aan. Bovendien is de kans groot dat je van snoep, koek en gebak teveel eet en dat je daardoor al vol zit, waardoor je geen trek meer hebt in gezondere producten zoals nootjes en groenten.

Iedereen is welkom bij de Kick-start your health Instagram cursus Grote kans dat je als professional alle kennis reeds hebt. Wellicht inspireren we je 🙂

Jazeker. Deelname is individueel. Zolang er plaats is in cursus kan je uiteraard ook je vriend(in) / collega / moeder/ vader / broer aansporen om mee te doen :-).

Dat kan je hopelijk na de Instagram cursus zelf beoordelen :-). Maar kort gezegd gaan wij je helpen om in 10 dagen naar een gezonder eetpatroon te komen! Al onze informatie is gebaseerd op wetenschap en heel erg praktisch. Je kunt dus meteen aan de slag.

Nee. We hebben geen accreditatie aangevraagd bij ADAP en BGN. De cursus is bedoeld voor consumenten en niet specifiek voor collega gezondheidsprofessionals. Meedoen mag uiteraard wel 🙂

De Kick-start your health Instagram cursus duurt in totaal 10 werkdagen. Vanaf maandag 14 oktober komt er iedere werkdag een nieuwe serie stories online. De laatste serie komt op vrijdag 25 oktober online. De stories kun je op je eigen tempo kijken: ze blijven een maand opgeslagen staan in de hoogtepunten (tot 22 november 2019). Het kost per dag ca 10-15 minuten om de stories te bekijken. Onder de post van de dag kun je t/m 25 oktober vragen stellen aan Gaby en Marijke en kun je zelf reageren op vragen en als je wilt met andere deelnemers kunt chatten. Vragen stellen kan ook tijdens de Instagram Live Sessie waar we de cursus mee afsluiten.

Ja! Op het moment dat de cursus bezig is (14 t/m 25 oktober 2019) kun je nog aanhaken. Alle stories blijven tot 22 november 2019 online staan. Na 25 oktober moet je wachten op een volgende editie.

Gemiddeld duurt een serie stories ca. 10-15 minuten per dag. In totaal komen er gedurende 2 weken 10 series stories online. Totaal zal het volgen van de hele Kick-start your health Instagram cursus ca. 2u in beslag nemen. Daarnaast delen we dagelijks een opdracht om te stimuleren dat jij je gedrag daadwerkelijk aanpast. Deze opdrachten nemen per stuk maximaal 15 minuten van je tijd en kun je uiteraard ook op een later moment doen. Na de laatste dag (vrijdag 25 oktober zal de hele cursus tot 22 november online blijven zodat je het op je eigen tempo kunt terugkijken.

Een gezond eetpatroon kan op allerlei manieren worden ingevuld. Dat kan een vegetarisch eetpatroon zijn, maar ook een eetpatroon met een beetje vlees of vis. We zijn – conform de Richtlijnen goede voeding – voor een meer plantaardig eetpatroon, maar dragen niet uit dat dat specifiek vega of vegan moet zijn. Vegetariers kunnen absoluut meedoen!

Dit is een quote van een eerdere deelnemer en wij kunnen het niet beter verwoorden: “Erg leuke cursus, waardoor alle informatie uit het boek [Eet als een expert] weer opgefrist is. Ik was al fan van het boek en ik ben dat nu nog steeds!” Als je het boek helemaal kunt spellen, van haver tot gort kent, onder je kussen hebt liggen 🙂 etc dan zal je informatie gaan tegenkomen die je al kent.