Wist je dat zelf een isotone sportdrank maken helemaal niet zo moeilijk is en in de meeste gevallen net zo effectief is als een dure sportdrank uit de supermarkt?

Isotone sportdrank

Een Isotone sportdrank bevat evenveel deeltjes (mineralen en koolhydraten) als je bloed. Dat zorgt ervoor dat vocht, mineralen en koolhydraten efficiënt kunnen worden aangevuld na je inspanning.

Recept

Voor 1 bidon van 750 ml 

Bereidingstijd: 2 min

 

Wat heb je nodig?

bidon

limonadesiroop of diksap (geen 0%) 

water 

zout

maatbeker

 keukenweegschaal

 

Hoe maak je het?

Hanteer bij het maken van je eigen sportdrank de volgende regels: Zorg voor een concentratie van minimaal 4% en maximaal 8% koolhydraten. Voor een bidon van 750 ml is dit maximaal 60 gram koolhydraten, en voor een bidon van 500 ml is dit maximaal 40 gram koolhydraten. Voeg 0,5 gram zout per 500 ml vocht.

Rekenvoorbeeld 

Hieronder een rekenvoorbeeld:

Hoeveel siroop is nodig voor 60 gram koolhydraten per 750 ml sportdrank?

 

Voedingswaarde 100 ml siroop:

Energie: 310 kcal

Eiwit: 0,0 gram

Koolhydraten: 78,0 gram

Vet: 0,0 gram

 

78 gram koolhydraten = 100 ml siroop

60 gram koolhydraten = ? ml siroop

60/78*100 = 77 ml siroop per 750 ml

Doe dus 77 ml siroop in je bidon van 750 ml en vul de fles verder aan met water totdat ie vol is. Voeg 0,75 gram zout toe, goed schudden en klaar is jouw zelfgemaakte sportdrank!

 

Meer sportrecepten vind je in Eet als een atleet