Die titel klinkt bijna te mooi om waar te zijn, he?  :-). Maar het kan echt! Vandaag laat ik je zien hoe ik het doe. Het combineren van mijn bedrijf en werkzaamheden in het VUmc en de dagelijkse drukte van m’n gezin met een peuter en een baby! En dan ook nog eens gezond koken zonder daar veel tijd aan kwijt te zijn.

Gezond koken zonder stress

Misschien heb je het onlangs voorbij zien komen. Foodie-collega en diëtist Claudia Vork heeft samen met ons de cursus Maaltijdplannen met Claudia gemaakt. Op maandag 13 juli start de 2e editie. Je kunt t/m 19 juli instromen. Bij het schrijven van de teksten voor op de website dacht ik: “ik ben zelf de doelgroep!”. Eigenlijk hebben we deze cursus puur in eigen belang ontwikkeld haha 🙂

“Ik wil graag een gezond gezin en veel tijd overhouden om met z’n allen gezellige dingen te doen.

Dat is waar het om draait voor mij. En niet dat gestress om 17:30 uur.”

“Ik heb een drukke baan en ren van hot naar her. Ik zou graag wat meer rust in mijn week willen hebben en minder vaak eten bestellen…”

“Ik wil minimaal één keer per week vis eten & een keer vegetarisch.

Als ik nu last-minute iets koop, verval ik in mijn oude patroon: vlees. Dat zie ik graag anders. Maar hoe?”

Hoe vaak komt het eigenlijk toch niet voor dat we rond etenstijd nog moeten bedenken wat we gaan eten? En het dan ook nog moeten klaarmaken met een jengelende peuter om ons heen en een hongerige baby die nog niet hetzelfde eet als wij? Of dat we misgrijpen met de boodschappen: snel op de fiets om het nog even te halen! Je krijgt het gevoel dat je een beetje achter de feiten aanloopt! En dat terwijl ik eigenlijk heel erg van koken houd en veel meer variatie zou willen (en een vriezer met backup maaltijden voor als alles anders loopt). Naast het mede-ontwikkelen van de cursus deden mijn vriend en ik dus mee met de eerste editie van de cursus!

Maaltijdplannen met Claudia

 

Maaltijdplannen: hoe doen wij het?

De cursus maaltijdplannen duurt circa 2 weken en is te volgen via een besloten Instagram account. Tijdens de cursus werk je in je eigen werkboek aan je eigen persoonlijk plan. Iedereen, in elke situatie kan dus meedoen! Elke dag krijg je megaveel praktische tips van Claudia over wat je allemaal kunt doen en hoe je het kunt aanpakken. Mijn vriend en ik maakten samen ook zo’n plan. Sowieso leuk om samen (gezellig met een glas wijn erbij: ja ook ik doe dat weleens:-)) na te denken over wat een handige structuur is en wat voor ons werkt.

Wij willen:

  • Weinig tijd kwijt zijn aan boodschappen en koken
  • Gezond en gevarieerd eten
  • Niet rond etenstijd koken, omdat dat juist voor ons een druk moment is met kids die moe zijn. Dat werkt niet echt hier
  • Vaker zelfgemaakte gezonde tussendoortjes eten (en kunnen aanbieden aan onze peuter) zoals bananenbrood of bruine bonen brownies
  • Eten in de vriezer op voorraad hebben voor onvoorziene gebeurtenissen
  • Meer salades eten tijdens de lunch

Best een lijstje dus :-). Dit is hoe wij onze maaltijden nu plannen en hoe de week eruit ziet.

Woensdag

Het maaltijdplannen begint voor ons op woensdag. Dan hebben wij een gezamenlijke werkdag en ook even tijd om samen naar de weekplanning te kijken. We bespreken dan wat we de aankomende week (vanaf zondag) gaan eten en doen meteen online de boodschappen die we in ieder geval vóór zondag laten komen. We doen dat om tijd te besparen. Iedereen met kleine kids zal vast herkennen dat samen boodschappen doen veel tijd kan kosten. Ook maken we een lijstje voor de supermarkt en markt. In het weekend gaan we daar vaak ook nog een keertje heen voor wat dingen die Picnic niet heeft of gewoon voor de lekkere noten van de markt en vers brood van de bakker :-). Ook bestellen we meestal gelijk koffie (bij de koffiejongens) en dadels (bij Yogi en yousef) als die op zijn. De lijstjes maken we in Trello. Een tool die we gebruiken voor werkdingen. Als er iets op is zetten we dat ook meteen op de boodschappenlijst zodat we dat meteen kunnen bestellen op woensdag (of meenemen als we in de supermarkt zijn). Op woensdag koken we trouwens niet. We zijn dan allebei aan het werk en de kids naar de opvang. We eten dus het eten wat ik dinsdag al gemaakt heb (zie onder).

Maaltijdplannen met Claudia

Donderdag

Op donderdag kookt mijn vriend. Hij is ‘s morgens thuis met de kids en dat is bij uitstek een moment dat er even tijd is om te koken. De baby ligt in bed en de peuter kan mooi even meehelpen. Superhandig dat we al bedacht hebben wat we gaan eten en dat de boodschappen al in huis zijn. Hij kookt meteen voor 2 dagen. Wat we ook nog zouden willen gaan doen is tijdens het koken al een salade voorbereiden om mee te nemen naar werk vrijdag. Als je toch aan het snijden bent, kun je best wat extra snijwerk doen. Dat is nog niet helemaal gelukt :-). Maar alles tegelijk doen hoeft ook niet. Het moet ook nog wat meer in ons systeem komen. We hebben al wel geïnvesteerd in een mooie grote snijplank en wat handige stapelbare vershoudbakken die ook in de diepvries kunnen.

Vrijdag

Vrijdag is voor ons een drukke werkdag en de kids zijn naar de opvang. Zodoende hebben we ervoor gekozen om op deze dag niet te koken. Heel fijn dus dat we op donderdag al gekookt hebben! En straks ook fijn dat we al een gezonde salade hebben voorbereid om mee te nemen naar ons werk :-)!

Zaterdag

Op zaterdag koken we meestal ook niet. We zijn vaak op pad of op bezoek bij familie en vrienden. We verzinnen op de dag zelf wat we met eten doen en dat komt altijd goed. Er moet ook ruimte blijven voor spontaniteit natuurlijk. Soms bestellen we iets, soms eten we restjes, of halen iets uit de vriezer. En als het moet, hebben we altijd bepaalde producten in huis om snel iets gezonds in elkaar te flansen. Bijv. pasta met tomaten, passata, diepvriesgroenten en volkorenpasta of volkorenwraps met (geroosterde) kikkererwten, (diepvries)groenten en een yoghurtsausje. Onze peuter is niet zo’n avontuurlijke eter (dat is een understatement). Maar vaak hebben we nog wel wat volkoren pannekoeken over van ontbijt (jaaaa….heel luxe hoor maar The Boyfriend bakt die dus elke zaterdagochtend!!!) en met wat snackgroenten erbij vind ik het ook prima ;-). Over ontbijt gesproken…. Daar hebben we al heel erg lang variatie in en hoeven we weinig aan te veranderen. De eerste die opstaat maakt het klaar. We doen om-en-om de ochtendshift haha. Allebei zijn we totaaaaal geen ochtendmensen en we hebben een baby die ergens tussen 500-600 als wekker fungeert. We eten vaak yoghurt met vers fruit en de I’m a Foodie granola, een mugcake, pannekoeken (in het weekend) of een havermoutje uit de oven. Binnenkort vind je hier een gratis E-book met al deze gezonde ontbijtjes, met foto’s van Anne Mebelder. Dat zijn we nu aan het maken, superleuk!

Zondag

Op zondag is het mijn kookbeurt. En dan kook ik ook voor 2 dagen. Meestal doe ik dat ook in de ochtend. Omdat we een baby hebben die nog een ochtendslaapje heeft ben ik op zondagochtend thuis. Mijn vriend gaat dan vaak sporten (dat doe ik op zaterdagochtend). Soms maak ik nog net iets meer zodat ik wat in de vriezer kan doen. Ik vind het leuk om recepten uit te proberen dus ik heb in ons plan gezet dat ik mijn kookboeken allemaal weer eens ga doorspitten. Inmiddels hebben we zelf ook meer dan 500+ recepten ontwikkeld voor I’m a Foodie dus er moet wel iets tussen zitten zou je denken haha 🙂 De recepten die ik geschikt vind (makkelijk, snel, lekker, gezond) zet ik in Trello, zodat ik op woensdag snel een keuze kan maken en meteen de boodschappen kan bestellen. Recentelijk heb ik roti, Gado gado en linzensoep gemaakt. Ohja…naast een snijplank en vershoudbakken heb ik dus ook een goede grote soeppan gekocht.

Maandag

Op maandag ben ik aan het werk in het VUmc en is mijn vriend thuis met de kids. We hebben in ons plan afgesproken dat hij dan de hapjes maakt voor onze baby. We maken voor hem nog aparte gepureerde maaltijden omdat hij nog niet met ons mee eet en dat gooien we allemaal in de vriezer. Bij onze oudste deden we dat ook al. We hebben daar destijds een hele berg van de kleine bakjes voor gekocht bij de Hema. Ook handig als we in het weekend op pad gaan. Dan nemen we het gewoon mee en warmen het elders op. Verder maakt hij dan ook vaak een gezonde snack samen met onze peuter zoals zwarte bonen brownies, haverkoeken, blissballs, bananenbrood oid. En dat vriezen we in als het kan.

Dinsdag

Op dinsdag is het dan weer mijn kookbeurt. Ik kook dan wederom in de ochtend als onze baby slaapt (en voor 2 dagen) en de peuter vindt het super om te “helpen”. Ook handig dat we meteen een activiteit hebben om samen te doen ;-). De spullen zijn uitermate schoon aangezien little one een fan is van water en hele tijd wil ‘schoonmaken’. En het plan is om dan ook alvast een salade te preppen om mee te nemen naar ons kantoor de volgende dag. Verder staat ook nog in ons plan dat we ook wat groenten willen snijden op het moment dat we het ontbijt aan het voorbereiden zijn. Zo kunnen we later op de dag de gesneden snackgroenten uit de koelkast toveren en is de kans groter dat we het daadwerkelijk opeten. Sinds kort gooien we het snij afval van het fruit en de groenten in onze “wormenvilla”. Eenvoudig gebouwd door een van onze buurmannen: neem een houten kist gemaakt van pallets, gooi het afval erin en voila het wordt vanzelf compost. Niet alles mag er in trouwens. Meer info vind je op de site van Milieucentraal

Wat heeft het maaltijdplannen ons opgeleverd?

Eigenlijk is het samen te vatten in bewustwording. Met zoveel dingen in het leven: wees bewust van de situatie/onderwerp. Door de cursus ben ik gedwongen om bewust na te denken over wat voor mij en mijn gezin het beste past. Sure: ik zal niet ontkennen dat het best wat tijd heeft gekost om tot een goede invulling en planning te komen, maar de tijd die ik er tijdens de cursus aan heb besteed verdien ik nu dubbel en dwars terug. Wekelijks bespaar ik kostbare tijd omdat ik een duidelijke aanpak heb. En goed om te weten dat de aanpak níet ten koste gaat van creativiteit of flexibiliteit ten aanzien van koken.

Kiezen uit je eigen top lijstjes

Een voorbeeld: afgelopen week zijn we teruggekomen van vakantie en zoals gezegd doen we woensdag onze kookplanning. We hebben inmiddels diverse top-10 lijstjes gemaakt voor o.a. ontbijt, tussendoortjes en avond eten. Per eetmoment bekeken we het lijstje waar we zin in hadden. Inmiddels is het een soort van keuze-menu geworden. Binnen 20 minuten hadden we de planning rond. Deze week zit ik nog in de vakantie recovery-mode en kiezen we voor makkelijk. We eten o.a. volkoren wraps met vega gehakt, diverse groenten en een tztatiki sausje erbij. Hoppa! Binnen no-time zitten we aan tafel en onze peuter zit (in ieder geval bij dit gerecht :-)) al klaar met z’n pretoogjes (om vervolgens om strooikaas te smeken :-)).

Maaltijdplannen geeft ons:

  • Duidelijkheid: het is duidelijk wie wanneer kookt, de taken zijn goed verdeeld en iedereen weet waar hij aan toe is. Tuurlijk is er ruimte voor flexibiliteit maar de 80-20 regel is bij ons in ieder geval wel van toepassing.
  • Variatie! We eten zeker een aantal dagen per week gevarieerder en naar mijn smaak ook lekkerder. Tip: zorg ervoor dat je een top-10 recepten lijstje ontwikkelt en dat je die op termijn doorontwikkeld met nieuwe recepten. Stel jezelf een realistisch doel door bijvoorbeeld met het toevoegen van 1 recept per maand.
  • Tijd: door de boodschappen te laten bezorgen en altijd voor 2 dagen te koken besparen we heel veel tijd. Sommige mensen vinden het vast verschrikkelijk om 2 dagen achter elkaar hetzelfde te eten. Maar ons maakt het echt niet uit. Ook hoeven we nauwelijks meer voor een spoedje naar de supermarkt. Een bijkomend voordeel is dat we weinig in de verleiding komen in de supermarkt :-).
  • Gezonder eetpatroon: We eten al gezond, maar door structureel meer groente te eten (meer salades en meer snackgroenten) wordt onze basis gezonder.
  • Minder stress: Door niet meer rond etenstijd te koken, maar juist op een moment dat we wel tijd en energie hebben (in de ochtend) lopen we niet achter de feiten aan en kunnen we ‘s middag lekker de deur uit. Als we thuiskomen kunnen we snel aan tafel. Heel erg relaxed. En toen we laatst terugkwamen van vakantie stond er nog een lekkere bak soep in de vriezer op ons te wachten.

Bovenstaande is natuurlijk heel erg specifiek voor mijn eigen situatie. Misschien heb jij wel 2 kinderen die sporten op verschillende tijden, geen kookinspiratie, de wens om meer vega te eten of minder eten te bestellen, een partner met nachtdiensten, een kind met een allergie. Elke situatie is natuurlijk anders! Binnenkort starten wij weer met een nieuwe editie maaltijdplannen en kan jij ook jouw eigen plan vormgeven! Wil jij ook tijd besparen? Minder stress aan tafel? Minder achter de feiten aanlopen? En gezonder eten? Doe dan nu mee met de volgende editie (start 13 juli, je kunt t/m 19 juli instromen) Maaltijdplannen met Claudia! Met de code MMC2 krijg je nu 6 euro korting!