Ik was blij verrast om deze ‘docu’ tegen te komen. Ik ben al enige tijd gefascineerd door het microbioom en te gek dat er steeds meer aandacht voor komt. In Hack Your Health komen een aantal wetenschappers aan het woord die echt weten waar ze het over hebben, zoals Justin en Erica Sonnenberg. De boel wordt leuk en informatief aan elkaar gepraat door Duitse arts en darm-celebrity Giulia Enders. Vooral de passages waarin al deze wetenschappers van het woord komen zijn m.i. leerzaam, goed onderbouwd etc. Maar, zoals in elke Netflix ‘docu’ over voeding, is er wel wat op aan te merken.

Kanttekeningen

  • We zijn geen muizen: Er wordt veel gesproken over muizenstudies en hoewel deze zeker interessant zijn, wordt onvoldoende benadrukt dat dit geen sterk bewijs vormt en niet direct toepasbaar is op mensen.
  • Correlatie is geen causatie. Ja, er is een correlatie tussen bepaalde ziekten en dysbiose in het microbioom, maar dat betekent nog niet dat je die ziekten krijgt als je microbioom afwijkt. Misschien is het wel andersom?
  • Er worden vier personen met voedings- en gezondheidsproblemen gevolgd. Het lijkt alsof hun microbioom de oorzaak en de oplossing voor hun problemen is. Echter, hun problemen kunnen vele oorzaken hebben. Neem bijvoorbeeld de jongen die aan eetwedstrijden doet; een extreem geval die in zijn leven al 10.000 hotdogs heeft gegeten. Niet gek dat hij het contact met zijn innerlijke signalen zoals honger en verzadiging kwijt is.
  • “Don’t try this at home” zeggen de experts. Zo’n microbioom-thuistestkit is een ‘fun experiment’ maar niet noodzakelijk. Je kunt prima gewoon meteen met je voeding aan de slag gaan zegt Giulia Enders. Vervolgens wordt bij alle vier de personen een test uitgevoerd en nog even reclame gemaakt voor die testen. Daarnaast krijgen ze gepersonaliseerd advies op basis van de uitslagen.. Mooi als dat zou kunnen, maar echt (nog) een brug te ver. Daarnaast wordt uitgebreid besproken hoe een vrouw zelf pillen maakt van de ontlasting van haar broer en vriend om haar microbioom te herstellen. De expert zegt dat er in een klinische setting goede resultaten zijn van poeptransplantaties bij CD maar benadrukt: “Nee, absoluut niet thuis doen! Er zijn risico’s”. Waarom dan zo uitgebreid laten zien hoe iemand aan het hobbyen is met poep, met zoveel nadruk op haar (n=1) resultaten. Niet oké!
  • Goede uitleg over de invloed van voeding en wat je nu echt zelf kunt doen (hallo prebiotische vezels!) ontbreekt.

Take home messages

Maar natuurlijk zijn er ook een paar dingen om te onthouden! 

  • ABC (Always Be Counting): streef naar 20-30 soorten groenten en fruit per week (bouw dit rustig op als je momenteel weinig groente en fruit eet).
  • Luister naar je lichaam: eet wanneer je honger hebt en stop wanneer je voldaan bent.
  • Zorg voor een diversiteit aan producten op je bord om je darmmicroben te voeden.