Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Healthy food Swap: pizzadeeg voor de bodem maken van bloemkool

Door | 2017-01-08T19:56:50+00:00 13 februari 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: |
  • pizzabodem van bloemkool
Gebruik bijvoorbeeld eens bloemkool in plaats van pizzadeeg voor het maken van een pizzabodem! Ik ben een voorstander van vers voedsel, koken zonder pakjes en zakjes, en zonder kunstmatige toevoegingen. In deze rubriek “Healthy food swap” laat ik zien hoe je met kleine veranderingen in je voeding soms een groot verschil kan maken. Wil jij minder calorieën binnenkrijgen? Of juist gezonder eten met bijvoorbeeld minder geraffineerde suikers of kunstmatige toevoegingen zoals E-nummers? Houd dan deze rubriek in de gaten!

pizzabodem-van-bloemkool

Afhankelijk van de ingrediënten kan een pizza wel 1000 kcal leveren, ruim de helft is afkomstig van het pizzadeeg oftewel de bodem. Vervang je pizzadeeg voor een bloemkoolbodem? Afhankelijk van de exacte ingrediënten en hoeveelheden (ei, kaas, noten) in het pizzadeeg kan dit wel tot 400 kcal schelen (en je krijgt meteen meer groenten binnen!). Kies als topping groentesaus, veel groenten, mager vlees, vis, kip (of vega), en weinig kaas. Bekijk hier verschillende pizzadeeg variaties van een aantal Nederlandse en buitenlandse Foodbloggers. Eet smakelijk!

Van links naar rechts pizzadeeg van bloemkool met:

ei en kaas ei en mozarella ei en ui
Pizzabodem van bloemkool pizzabodem van bloemkool pizzabodem van bloemkool
ei, chiazaad en kokosmeel ei en amandelmeel ei en parmezaan
pizzabodem van bloemkool pizzabodem van bloemkool pizzabodem van bloemkool

 

 

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I’m a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I’m a Foodie, analyseert ze – samen met zo’n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers – trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

2 Reacties

  1. Linda 1 maart 2016 at 12:55- Beantwoorden

    Hoi Marijke,

    net als jij ben ik ook een voorstander van vers voedsel, geen pakjes en zakjes en e-nummervrij. Op zoek naar een recept voor een pizzabodem van bloemkool, kwam ik op jouw blog uit. Ziet er mooi uit! Ben je er nog actief mee bezig, want dan houd ik je rubriek zeker in de gaten!

    Vriendelijke groet,

    Linda

  2. Remco 21 april 2016 at 4:23- Beantwoorden

    in plaats van koken kun je ook de bloemkool stomen, zo spoel je alle gezonde vitamientjes niet weg en hoef je ook niet al het vocht eruit te werken

Schrijf een reactie