Review: Bonds Voedingssupplementen

Door | 2018-01-19T11:36:25+00:00 18 januari 2018|Categorieën: I'm a Foodie blog, Reviews|Onderwerpen: |
  • bonds supplementen
Bonds Voedingsupplementen is het eerste deel van een tweedelige serie over voedingssupplementen die gebruikt worden om spiergroei of spierkracht te verbeteren. De auteur is Peter Bond, die een blog bijhoudt over dit onderwerp [1]. Aangezien mijn promotieonderzoek gaat over het effect van voeding en beweging op spierverlies en spieropbouw bij hartfalen, was ik natuurlijk erg geïnteresseerd in dit boek.

Het boek

Bonds Voedingssupplementen geeft een overzicht van de moleculair mechanistische achtergronden van verschillende voedingssupplementen. Daarnaast bespreekt het de wetenschappelijke bewijsvoering voor de aan- of afwezigheid van een daadwerkelijk effect op spiergroei of spierkracht. Ook aspecten rondom veiligheid en dosering komen aan bod. Om alles goed in te leiden, begint Bond met een basisuitleg rondom spierfysiologie en de benodigde kennis in biochemie. Het eerste deel behandelt de supplementen als bèta-alanine, HMB, cafeïne, creatine, eiwitpreparaten, fosfatidezuur, trimethylglycine en vitamine D. [2]

Over de auteur

Peter Bond heeft geen formele achtergrond als voedingsdeskundige. Hij heeft een academische opleiding gevolgd als informaticus, maar geen opleiding in de voeding, biochemie of fysiologie. Wel heeft Bond enkele papers rondom voedingssupplementen en spieropbouw gepubliceerd in peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften, wat opmerkelijk is en getuigt van een buitengewoon sterke interesse. Vanuit deze autodidactische achtergrond doet hij consultancy voor personal trainers in de fittnessbranche.

Review

Het moet gezegd worden: dit boek is niet voor iedereen… Om het boek te kunnen lezen moet je in het bezit zijn van een achtergrond in de moleculaire biologie en biochemie, of van een flinke dosis doorzettingsvermogen. De uitleg van de werkingsmechanismen van voedingssupplementen is relatief ingewikkeld, maar Bond legt dit wel goed en begrijpelijk uit. De opbouw van het boek en de visuele ondersteuning helpen daar bij. Toch blijft de vraag hoeveel sporters de biochemische en fysiologische achtergronden van voedingssupplementen tot in zulk detail zullen (willen) begrijpen.

Bond geeft in de conclusie van elk hoofdstuk aanbevelingen voor de dosering die veilig gebruikt of getolereerd zou worden en de beste manier van gebruik. De onvoorzichtige lezer zou dit ten onrechte kunnen interpreteren als een aanbeveling voor het gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval bij fosfatidezuur. Fosfatidezuur is een vetachtige stof die een effect heeft op een van de belangrijkste regulatoren van spiergroei: mTORc1 (mechanistic target of rapamycin complex I). Fosfatidezuur zit ook in voeding, maar in zeer kleine hoeveelheden en het lichaam produceert het zelf ook bij training om spiergroei te reguleren [3]. In het betreffende hoofdstuk wordt omschreven dat uitkomsten van klinische studies slechts kleine, niet significante verschillen aantoonden en dat de resultaten niet consequent reproduceerbaar waren. Bovendien is het werkingsmechanisme niet exact bekend en waren veel studies vanuit de industrie gefinancierd. Vanuit een wetenschappelijk oogpunt zou in zo’n geval geconcludeerd worden dat er meer onderzoek nodig is voordat het gebruik ervan aangeraden kan worden. In het boek wordt de bewijslast wel correct geïnterpreteerd en onzekerheden genoemd, wat een pluspunt is. Vervolgens wordt alleen geen helder negatief gebruiksadvies geformuleerd, wat verstandig zou zijn geweest. Enige voorzichtigheid in het interpreteren van de conclusies is dus aan te raden.

Conclusie

Het boek geeft een helder overzicht van de complexe achtergronden en de wetenschappelijke bewijzen van de werking van voedingssupplementen. Het is een beknopt en prettig leesbaar overzicht van een grote hoeveelheid wetenschappelijke literatuur.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in het gebruik van deze supplementen, is het een interessant naslagwerk om met achtergrondkennis hieraan te beginnen of juist niet. Een minpunt is dat het boek niet altijd voorzichtig genoeg is met het aanraden of afraden van het gebruik van supplementen. Ten slotte, een belangrijke kanttekening is dat supplementen alleen effectief kunnen zijn als de basis van training, voeding en de timing van beide voldoende op elkaar zijn afgestemd. Dit had in de inleiding van het boek nog verder uitgelicht kunnen worden. Een alternatief voor een voedingsdeskundig advies of sportdiëtist is het dus niet.

Bronnen

  1. www.peterbond.nl
  2. Peter Bond. Bonds Voedingssupplementen. ISBN 978-90-824123-1-4
  3. Joy, Jordan M, David M Gundermann, Ryan P Lowery, Ralf Jäger, Sean A McCleary, Martin Purpura, Michael D Roberts, Stephanie Mc Wilson, Troy A Hornberger, and Jacob M Wilson. 2014. “Phosphatidic Acid Enhances mTOR Signaling and Resistance Exercise Induced Hypertrophy.” Nutrition & Metabolism 11. BioMed Central: 29. doi:10.1186/1743-7075-11-29.
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Voedingswetenschapper & docent Wageningen Universiteit & diëtist

Paulien Vinke is voedingswetenschapper en diëtist met een passie voor schrijven. Na een studie Voeding & Diëtetiek in Groningen (2010) werkte ze vijf jaar lang als diëtist in verschillende verpleeghuizen. Daarnaast deed ze de MSc moleculaire voedingswetenschappen aan Wageningen Universiteit (2014). Inmiddels werkt ze als docent en onderzoeker in Nederland en Duitsland.

Reacties

Eén reactie

  1. sjonnie 21 januari 2018 at 8:16 - Beantwoorden

    En Peter is dan ook nog eens een lekker ding!

Schrijf een reactie

Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?