Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Review: Weg van de Supermarkt

Door | 2017-01-08T11:02:21+00:00 21 oktober 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog, Reviews|Onderwerpen: |
  • weg van de supermarkt

Noodkreet uit niemandsland

Het voelt toch anders deze ochtend. Met mijn boodschappenkar struin ik door de supermarkt, zoals iedere zaterdag, maar ik kijk met andere ogen naar de kaasvitrine en de vleeswaren. De groente-afdeling sla ik sowieso over omdat ‘Bio aan huis’ mij iedere week van een dosis vers biologisch groenvoer voorziet. ‘Weg van de supermarkt ‘ speelt daags na de boekpresentatie door mijn hoofd tijdens mijn vertrouwde rondje.

Die boekpresentatie vindt plaats op een plek vèr weg van de supermarkt (hoewel er een Jumbo aan het eind van de straat is gevestigd), namelijk in de Rotterdamse Fenix Food Factory.

Nadat Onno Kleyn het boek officieel overhandigd krijgt van auteur Gerrit Jan Groothedde is er tijd om rond te kijken en te netwerken met de aanwezige foodies en culis. Fenix Food Factory is een rauwe, ruwe loods waarin zeven ondernemers een dagelijks ambachtelijke versmarkt houden op Katendrecht. En we vallen met onze neus in de boter want het is Fenix Food Friday waar het lekkerste vrijdagmiddagborrelplankje van Rotterdam wordt gepresenteerd. Paté van de Firma Bijten, handgekneed zuurdesembrood van Jordy’s Bakery, Booij verzorgt de kazen en uiencompote terwijl de dorst gelest kan worden met een cider (CiderCider) of huisgebrouwen biertje (Kaapse brouwers). En als je naar buiten loopt de loods uit, zie je de zonnige skyline van Rotjeknor waar oud – Holland Amerika Lijn- en hypermodern prima samengaan. Het leven weg van de supermarkt is zo slecht nog niet!

weg van de supermarkt

foto door: Kitchen Table Happiness

Weg van de Supermarkt

‘Weg van de supermarkt’ is eigenlijk drie boeken in één. Gerrit Jan zijn relaas over de poging om zes maanden lang geen eten in de supermarkt te kopen, achtergrondenartikelen en interviews en ten slotte vergelijkend warenonderzoek. Achterin het boek vind je een praktische koopgids voor de supermarktverlater, die van mij nog veel uitgebreider had mogen zijn. Haalbare alternatieven voor onze supervriend tref je door het hele boek aan, recepten niet. Oh ja toch wel, eentje voor bananenbrood, maar alleen omdat de uitgever in een persbericht meldde dat er hier en daar een recept te vinden zou zijn.

Gemak, tijd en geld dat zijn de voornaamste redenen waarom de supermarkt zo populair is. Het hele jaar door (seizoengroenten bestaan niet meer, hooguit aanbiedingen) is alles beschikbaar. En zo’n ruime keus. Dat laatste is dus niet waar; ja je kunt kiezen uit bananen, bietjes of boontjes maar van alles is er maar één soort. En wel díe soort die lang houdbaar is (logistiek) er mooi uitziet en van bepaalde omvang, niet het ras dat op dat moment het lekkerste smaakt. En dat er wel twintig variëteiten bietjes zijn in allerlei kleuren dat weten veel mensen niet eens. Is dat erg?

Gerrit Jan laat het in het midden. Van hem mag in principe iedereen het goedkoopste van het goedkoopste willen, als hij maar wel de keuze heeft. Hij zegt het zelf: “ik ben een elitaire zak met teveel geld”. Want een alleenstaande bijstandsmoeder of –vader die afhankelijk is van de voedselbank die heeft niet de luxe van keuze wegens geldgebrek. En drukke tweeverdieners met lagereschoolkinderen hebben geen tijd.

In de week dat het boek verschijnt valt mij een nieuwsbericht op. Het is de aankondiging van de opening van supermarkt ‘Gekke Gerrit’. Even denk ik nog aan een publiciteitsstunt voor ‘Weg van de supermarkt’ maar nee: “De verzuiling in de supermarktketens in Nederland schept ruimte voor een nieuw concept aan de onderkant van de markt. Allemaal A-merken tegen bodemprijzen… Funshoppen in food”, aldus de website. Tja, voor mij is funshoppen in food toch iets anders dan A-merken tegen bodemprijzen scoren!

Halverwege het boek begint het dagboekdeel naar mijn smaak in herhaling te vallen; door een gebrekkige planning maar weer een sprintje naar de plaatselijke AH. En toch vind ik het een lezenswaardig boek dat je aan het denken zet. Uiteindelijk hebben wij als consument de macht en wel de macht van de boodschappentas. Dus lees dat boek en koop eens ambachtelijke producten van een goede kwaliteit gemaakt door mensen met een verhaal.

Deze recensie eerder verschenen is op Hebban.nl/culinair

Bekijk op bol.com


Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Diëtist en voedingskundig jurist

Voeding is een rode draad in mijn hele loopbaan en privéleven. Als afgestudeerd diëtist en jurist heb ik mij gespecialiseerd in levensmiddelenrecht. Als verwoed verzamelaar van (oude) kookboeken ben ik veel in de keuken te vinden waarin ik laat zien dat duurzaam, gezond en lekker heel goed samengaan. Schrijven doe ik ook graag: hier op I'm a Foodie, op mijn eigen site Kitchen Table Happiness en kookboekenreviews op Kookboekennieuws.

Reacties

Schrijf een reactie