Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Simpel & gezond: zelf sladressing maken

Door | 2017-01-06T14:31:52+00:00 7 augustus 2016|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: , , , |
  • sladressing
De zomermaanden zijn ideaal om lekker aan de slag te gaan met een goed gevulde salade met zomers fruit en groente. Zelf maak ik al jaren zelf sladressing en was dan ook redelijk verrast toen ik voor dit blog het schap van de sladressing in een supermarkt eens nader bekeek. Ten eerste, hoeveel keuze wil je hebben (ik tel 47 soorten….)? Ten tweede, wat een ingrediënten op het etiket (gemiddeld 17 ingrediënten…)!

Etiket sladressing lezen

Ik heb het etiket van een kant-en-klaar product gekozen vergelijkbaar met een dressing die ik zelf altijd zelf maak, namelijk honing mosterd dressing. Willekeurig heb ik een fles gepakt en kwam uit bij 100% natuurlijke kruidenmix voor dressing honing mosterd (Remia, 75 ml). Deze natuurlijke kruidenmix is niet helemaal kant-en-klaar, je moet voor 60 ml dressing 2 eetlepels van deze mix mengen met 3 eet­le­pels olie en 1 thee­le­pel wit­te wijn­azijn. De ingrediëntenlijst heb ik in een tabel hieronder gezet. Zoals je kunt zien bevat deze dressing 15 ingrediënten, wat best veel is (ik gebruik er voor deze maar 4!).

Mijn oog viel op het extra toegevoegd zout, wat 4.5 gram per 100 ml bleek te zijn (onbereid product)! Even een snelle rekensom maakt dat je per verstrekking (een eetlepel dressing is 15 ml) al op ruim 2/3 gram zout zit! Als je meer dan 1 eetlepel gebruikt voor je salade, neemt de zoutinname dus ook toe. Overmatig gebruik van zout is gerelateerd aan vele gezondheid risico’s zoals een verhoogde bloeddruk, wat kan leiden op een grotere kans op hart- & vaatziekten (1,2,3). De maximaal aanbevolen hoeveelheid zout voor een volwassen persoon is 6 gram per dag, maar helaas wordt deze hoeveelheid vaak overschreden. De gemiddelde Nederlandse man heeft een zoutinname van 9.9 gram per dag en een vrouw 7.5 gram (3,4). Ongezien krijg je door producten als kant-en-klare dressing veel zout binnen en loont het zich dus om goed de etiketten te lezen (er kunnen grote verschillen in zitten). Nog beter is natuurlijk om zelf een dressing te maken waar geen extra zout aan toegevoegd is!

sladressing

In­gre­di­ën­ten:

  • plant­aar­di­ge olie (raap­olie, zon­ne­bloem­olie)
  • mosterd 27% (wa­ter, mosterdzaden, azijn, spe­ce­rij­en)
  • ho­ning 18%, wa­ter
  • mosterdzaad 5%
  • sui­ker
  • zout
  • dil­le
  • krui­den
  • spe­ce­rij­en
  • knof­look
  • azijn
  • wijn­azijn
  • na­tuur­lijk aro­ma
  • ci­troen­olie

Ik heb gekozen voor een dressingmix, maar je kunt zelfs alleen een beetje balsamico azijn of een halve uitgeperste citroen/limoen/sinaasappel over je salade doen met wat verse kruiden als munt, koriander of peterselie en klaar is kees! Met de dressingmix kun je eindeloos variëren, dus test je creativiteit;-)Zo simpel kan het zijn – zelf maken

Wat heb je nodig?

  • Olijfolie (4 eetlepels)
  • Mosterd (2 eetlepels)
  • Azijn (1 eetlepel)
  • Honing (1 eetlepel)

Dit alles bij elkaar in een schaaltje doen, goed door elkaar roeren en jouw dressing is klaar!

Hoe kun je deze lekkere dressing nou het beste bewaren?

Dat kan heel gemakkelijk in een schone afsluitbare pot met deksel in de koelkast voor ongeveer een week. Let wel op als je een dressing maakt met verse kruiden en/of knoflook, de kruiden zullen door de invloed van azijn na verloop van tijd bruin/zwart kleuren en deze hierdoor wordt de houdbaarheid korter.

En nog een leuke tip, in het boek Eet als een Expert van mijn I’m a Foodie collega’s staan overheerlijke sla recepten mét zelfgemaakte dressing (zie bladzijde 52 voor alle voorbeelden).

Bronnen

  1. Nancy J Aburto et al ;Effect of lower sodium intake on health: systematic review and meta-analyses, The British Medical Journal; 2013 April; 346:f1326
  2. World Health Organization (WHO); A Global Brief on Hypertension: Silent Killer, Global Public Health Crisis, WHO 2013
  3. Feng J He et al.; Effect of longer term modest salt reduction on blood pressure: Cochrane systematic review and meta-analysis of randomised trials. The British Medical Journal; 2013 April; 346:f1325
  4. van Rossum CTM et al.; Zoutconsumptie van kinderen en volwassenen in Nederland: Resultaten uit de Voedselconsumptiepeiling 2007-2010, RIVM; 2012
  5. Gezondheidsraad; Richtlijnen goede voeding 2015; november 2015
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Voedingswetenschapper

Voeding heeft van kinds af aan al een rol gespeeld in mijn leven. Als klein meisje vond ik het al leuk om te koken en stond ik dan ook graag in de keuken om mijn moeder te helpen en later zelf recepten uit te proberen. Daarna typte ik dan de recepten uit op de typemachine, wat leuk is het om nu nog eens terug te bladeren en te zien dat mijn receptenkeuze toen vooral bestond uit lekkere dingen zoals koekjes en toetjes, dat is nu wel anders!

Het is dan ook niet zo vreemd dat ik na de middelbare school heb gekozen voor de opleiding Voeding en Gezondheid aan de Wageningen Universiteit, met als specialisatie Voeding in Gezondheid en Ziekte. Inmiddels ben ik alweer even afgestudeerd en werkzaam als klinisch datamanager hematologie bij het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

Reacties