- I'm a Foodie - https://www.iamafoodie.nl -

Timing: sporten na het eten / eten voor het sporten

sporten na het eten

Sporten na het eten. Hoe plan ik dat?

Ik kom meestal redelijk laat terug van mijn werk, zo tussen half 7 en 7. Als ik dan nog moet koken is het al snel kwart over 7 op zijn vroegst dat ik kan eten. Ik wil daarna graag nog wielrennen, maar de vaak aangeraden 2 uur wachten is dan echt te lang. Dan is het te laat om nog echt lekker te kunnen fietsen. Heb je tips hoe ik dat op kan vangen?

Alvast bedankt!
Han

Hoi Han,

Bedankt voor jouw vraag. Dit is een veelkomende situatie waar sporters mee te maken hebben. Er wordt inderdaad geadviseerd de laatste maaltijd ruim 2 uur voor de inspanning te nuttigen. Op deze manier heeft een deel van de vertering in de maag plaats kunnen vinden en hoeft het lichaam niet in tweestrijd wat betreft de bloedtoevoer (naar het maagdarmstelstel of naar de spieren). Eventuele maag-darmklachten kunnen op deze manier worden beperkt. Echter is dit wel individueel afhankelijk. Sommige sporters kunnen makkelijk nog 1 uur voor de inspanning de laatste maaltijd nuttigen en sommige zweren bij ruim 4 uur van te voren.

Wat je zelf kunt doen

Veel succes!

Sarai Pannekoek, sportdiëtist

Ben jij (top)sporter en heb jij net als Han vragen hierover, of wil jij meer weten over wat voeding voor je kan doen in relatie tot prestatie en gezondheid? Neem contact op via de site voor een afspraak bij Sarai Pannekoek of Titia van der Stelt of bezoek een sportdietist in jouw eigen regio via www.sportdietetiek.nl.