Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Superfoods. Zijn ze echt super?

Door | 2017-01-06T15:06:19+00:00 29 november 2013|Categorieën: Foodbasics, Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog, Trends & Hypes|Onderwerpen: , |
  • Superfoods
De lijst met de zogenoemde “Superfoods” groeit gestaag. Nederlandse verkoopcijfers kan ik niet vinden, maar het aantal websites, blogs, webshops, (kook)boeken en winkels wat Superfoods aanprijst en verkoopt zegt genoeg over de populariteit. In New York zag ik zelfs supermarkten met hele straten vol met Superfoods, en verrijkte producten zoals pindakaas met chiazaad :)!

Superfood

Ik was laatste bij mijn notenwinkel in Amsterdam-west. De eigenaar vertelde me dat naast de verkoop van noten, de verkoop van Superfoods zoals chiazaad, hennepzaad, gojibessen en incabessen een enorme vlucht genomen heeft. En inderdaad, de desbetreffende producten stonden op prominente plekken in zijn winkel en hij had op strategische plekken ook mooie folders liggen met alle voordelen van Superfoods. Die populariteit begrijp ik ook wel, want ja wie wil er nou niet minder stress, meer energie, en mooiere huid en haar?!

Superfoods zijn ze echt super?

Zo’n 13 jaar geleden (Arghhh zo lang alweer), toen ik begon aan de opleiding Voeding en Diëtetiek aan de HVA hadden we nog nooit gehoord van Superfoods. Maar nu in de dagelijkse praktijk krijg ik er veel vragen over. Wat doen Superfoods eigenlijk? Is dat goed om te gebruiken? Om heel eerlijk te zijn..het antwoord moet ik je op dit moment schuldig blijven. Maar wat ik wel weet is hoe voedingsonderzoek gedaan wordt, en hoeveel micro- en macronutriënten een mens nodig heeft om alle fysiologische processen optimaal uit te kunnen voeren.

Superfoods: Wat is wetenschappelijk bewezen, wat is echt een fabel, en wat weten we nog niet?

Relevante vragen voor mij zijn dus ook:

  1. Waar komt de term Superfoods vandaan?
  2. Bereik je de aanbevolen hoeveelheid voedingsstoffen eerder als je Superfoods gebruikt?
  3. Zijn de voedingsstoffen in Superfoods nuttig? Om een voorbeeld te geven: Een overschot aan wateroplosbare vitamines plast het lichaam gewoon uit. Megadosering ervan binnenkrijgen is niet nuttig, en zonde van het geld.
  4. Sommige Superfood fabrikanten hanteren pittige claims: Gojibessen zouden bijvoorbeeld je bloeddruk verlagen. Maar welke stof zit er dan in wat dat doet? Is het bewezen, een fabel of weten we het nog niet?
  5. Van sommige vitamines is bekend dat ze niet meer in het fruit aanwezig zijn als het product gedroogd is. Hoe staat het met de voedingswaarde van gedroogde bessen?
  6. Waarom zijn Superfoods zo duur?

Ik ga op onderzoek uit naar o.a:

acaibessenhaver, gojibessen, maca, moerbeibessen, quinoa, hennepzaadchiazaad, camu camu, cacao en incabessen. Lees mijn blogs over deze zoektocht, dan neem ik je ook een klein beetje mee in de wereld van de voedingswetenschap. Want: hoe weten we wat een mens nodig heeft, wat gezond is, en wat een fabel is? Hoe wordt voedingswetenschap eigenlijk gedaan, en wanneer is er genoeg bewijs om nou daadwerkelijk een voedingsclaim of een medische claim te kunnen en/of mogen hanteren?
Heb jij ook vragen over dit onderwerp? Le me know!

Lees alle uitgewerkte superfoods. Je vindt hier o.a. tarwegras, chiazaad, lijnzaad, hennepzaad, en acaibes (mét onderbouwing)!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I’m a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I’m a Foodie, analyseert ze – samen met zo’n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers – trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

4 Reacties

  1. Suzanne Beekenkamp 3 december 2013 at 3:07- Beantwoorden

    Leuk ben heel benieuwd! Ik vraag het me zelf namelijk ook regelmatig af.

    • Marijke 3 december 2013 at 7:02

      thanks:) Binnenkort meer!

  2. Lian 6 maart 2014 at 9:50- Beantwoorden

    Ik ben benieuwd, ze zullen vast geen ongezonde aanvulling zijn op een gezonde voeding. Maar het feit dat het zo gehyped wordt vertelt mij dat er ook heel veel mensen momenteel aan verdienen, die de hype dus liever niet zien verdwijnen. En dan heb ik het niet over de kleine ondernemers, maar over de producenten.

  3. Marijke 15 februari 2015 at 8:54- Beantwoorden

    Chiazaad heeft een bloedverdunnend en bloeddrukverlagend effect. Dus zeker niet gebruiken als je antistollingsmiddelen gebruikt, of medicijnen die je bloeddruk moet verlagen.

Schrijf een reactie