Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Top 5 meest gelezen blogs 2015

Door | 2017-01-07T09:24:37+00:00 28 december 2015|Categorieën: I'm a Foodie blog|Onderwerpen: |
  • top 5 meest gelezen posts
Graag kijk ik met jullie terug naar de artikelen van 2015. Geen ellenlange lijstjes met wat we allemaal hebben gedaan, maar gewoon een korte top-5 met de meest gelezen blogs van het afgelopen jaar.

1. Gezonde snacks top-10

Een gezond tussendoortje; wat kies je dan? Op mijn spreekuur kom ik vaak producten als ontbijtkoek, Sultana, Evergreen, eierkoek (mede dankzij Sonja Bakker) en biscuitjes tegen. ‘Dat is toch gezond?’ wordt er vaak gezegd. Ok, het levert weinig vet. Maar de gemiddelde eierkoek van 80 kcal bevat omgerekend 3 suikerklontjes. Verder heeft de eierkoek weinig op zijn CV staan.  Een Snelle Jelle van 160 kcal? Zo’n 5 suikerklontjes. Een heuse sugar daddy die Jelle. ? Anyway, kan het erger? Uiteraard! Maar; het kan ook beter! En daar gaan we voor, toch?

Lees hier de blog van Marjolein.

10-gezonde-snacks-

2. Healthy foodswap: bak gezonder met banaan ipv boter

Lees in deze blog hoe je kunt bakken zonder boter en/of geraffineerde suiker. Ik ben een voorstander van vers voedsel, koken zonder pakjes en zakjes, en zonder kunstmatige toevoegingen. In deze rubriek “Healthy food swap” laat ik zien hoe je met kleine veranderingen in je voeding soms een groot verschil kan maken. Wil jij minder calorieën binnenkrijgen? Of juist gezonder eten met bijvoorbeeld minder geraffineerde suiker of kunstmatige toevoegingen zoals E-nummers? Houd dan deze rubriek in de gaten!

Lees hier de blog van Marijke.

banaan-ipv-boter-en-suiker

3. DIY: tomatensaus

Pasta met tomatensaus… een gerecht wat in de meeste keukens regelmatig wordt gemaakt. Je kunt er vele kanten mee op; gehakt, vega, een salade ernaast of (extra) groente erin. Studenten, drukke gezinnen, een twee-persoons fulltime werkend huishouden… pasta met tomatensaus is makkelijk, super snel & … gezond?

Lees hier de blog van Gaby.

tomatensaus

4. Healthy hotspots

Gezond restaurant, gezond koffietentje, gezond lunchtentje? Een kaart die verder gaat dan de standaard salade met gerookte kip of geitenkaas? Zoek niet verder, en bekijk hier onze selectie FEELGOODFOOD! Je vindt hier onze favo healthy hotspotsmet (ook) een gezonde kaart – en of een biologische /vega(n) insteek.

Lees hier de blog.

Healthy-hotspots-

5. De boodschapper van een voedingswetenschapper is niet sexy: hoe er zoveel onzin in magazines komt

Zoals jullie weten word ik weleens gevraagd door diverse media (o.a. tijdschriften, nieuwssites e.d.) om mee te werken aan reportages, opinies en reviews. Meestal gaat het om artikelen over voeding in populaire tijdschriften. Hier werk ik graag aan mee om wetenschappelijk onderbouwde informatie over voeding uit dragen, en natuurlijk om I’m a Foodie meer bekendheid te geven. Mijn ervaring is dat het over het algemeen freelance journalisten of tekstschrijvers zijn die de opdracht hebben een artikel te schrijven over een bepaald onderwerp. Dit zijn meestal geen voedingsdeskundigen en soms winnen ze daarom advies in bij experts. Zo werd ik onlangs door 2 verschillende redacteuren van Santé magazine gevraagd om mee te werken aan 2 artikelen. Twee artikelen die wat mij betreft helaas totaal verkeerd uit pakten!

Lees hier de blog van Marijke.

Sante

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

2 Reacties

  1. Demi 31 december 2015 at 1:51- Beantwoorden

    Ik heb het afgelopen jaar erg genoten van alle artikelen, ik wens ’t hele team een heel liefdevol en succesvol 2016!

  2. I'm a Foodie 5 januari 2016 at 7:00- Beantwoorden

    Superleuk om te horen. Dankjewel!!

Schrijf een reactie