- I'm a Foodie - https://www.iamafoodie.nl -

Vegan Challenge: De veganistische sporter

Ik stond aan de kassa en legde de inhoud uit mijn mandje op de loopband: 10 pakken La Vache Qui Rit Cheez dippers. Trots keek ik naar de dippers, want deze zijn gemaakt van granen. Totdat opeens de glimlach van de koe tot mij doordrong en ik keihard door de winkel schreeuwde dat de Cheez van melk wordt gemaakt en melk van een koe komt. Dit is dus helemaal niet veganistisch!

Ik werd wakker. Volgens mij heb ik sinds mijn tiende geen Cheez Dipper meer aangeraakt dus waar die droom precies vandaan kwam, wist ik ook niet. En zo begon dag 25 van de Vegan Challenge.

Waarom deed ik mee aan de Vegan Challenge?

Al enige tijd was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging om met voeding om te gaan, zodat ik mijzelf als individu, als sporter en als professional op een bewustere manier zou kunnen verbeteren. Anno 2014 kennen we ontzettend veel stromingen in de voedingswereld, maar ik kon mij nergens echt in vinden. Totdat de Vegan Challenge voorbij kwam.

Persoonlijk heb ik nooit veel om vlees of vis gegeven. Ik at het af en toe, omdat het makkelijke bronnen zijn van eiwit, vetten en andere micronutriënten, maar vanaf jonge leeftijd merkte ik al dat ik mij daar niet altijd even prettig bij voelde. Als gewichtsklassesporter had ik een liefde ontwikkeld voor magere kwark, een makkelijke manier om relatief veel eiwitten (en weinig energie) binnen te krijgen. Ik smeerde roomboter op mijn brood en at tevens graag een eitje. Daar waar Braziliaans jiu-jitsu en de competities (en dus ook ‘gewicht maken’) momenteel even op pauze staan, doe ik ruim 4 keer per week aan CrossFit, geef groepsfitnesslessen en train voor mijn eerste surivalrun in mei.  Maar daarnaast krijg ik in mijn praktijk steeds meer cliënten die op zoek zijn naar een voedingspatroon dat specifiek bij hen past. Veel flexitariërs, vegetariërs, maar ook enkele veganisten.

Eigenlijk wilde ik ‘gewoon’ zelf ervaren om 30 dagen als veganistisch etende sporter, student en ondernemer door het leven te gaan. Ik wilde zelf ervaren waar je als veganist rekening mee houdt en hoe je op een veelzijdige manier plantaardig kunt eten. Zo besloot ik 6 dagen voor de start mee te doen aan de Vegan Challenge.

Vegan Challenge planning

Ik ben een echte planner. Dat moet ook wel, gezien alle drukte die deze periode (praktijk en doctoraalscriptie) met zich meebrengt. Maar weet dat (tijdelijk) veganist worden, sowieso een goede planning vergt. In mijn zes-daagse voorbereiding heb ik drie boeken aangeschaft, blogs gelezen en zelfs Pubmed geraadpleegd. Zo maakte ik voor de eerste 7 dagen voorbeelddagmenu’s en berekende ik de voedingswaarde hiervan. Voor mij was het vooral van belang dat ik voldoende energie en eiwitten binnen zou blijven krijgen, zodat ik gewoon door kon gaan met mijn trainingen en kon blijven knallen voor mijn onderzoek.

Ervaringen

Inmiddels zit de 30 dagen Vegan Challenge er op. De belangrijkste ervaringen op een rijtje:

Persoonlijk

Vegan Challenge

Sporter

Vegan Challenge

Professional

Wat heb ik o.a. gelezen en bekeken?

Binnenkort zal ik mijn dagmenu’s, recepten en overige achtergrondinformatie met jullie delen, hieronder alvast een impressie van de maaltijden die ik heb gemaakt.

Vegan Challenge