Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Verse Oogst roept op om vers uit Nederland te eten

Door | 2017-01-08T19:18:57+00:00 18 augustus 2014|Categorieën: I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: |
  • van-de-streek
Mooie versproducten van eigen bodem, door de boycot van Rusland is hier momenteel een overschot van. Een mooie kans om extra te genieten van deze met liefde geteelde producten. Gezond voor de consument en goed voor de hardwerkende Nederlandse telers. Met de actie #versuitNL moedigt Verse Oogst consumenten aan om meer van het Nederlandse verse product te eten en dit te promoten op social media. Want zien eten doet eten!

De Russische importboycot heeft grote gevolgen voor de Nederlandse land- en tuinbouwsector. Nederlandse boeren en tuinders exporteren jaarlijks voor 600 miljoen euro groente en fruit. Met name de komkommer-, paprika-, sla- en perentelers staan onder druk.

Plaats een groente selfie

Verse Oogst, het grootste online consumenten platform over groente, fruit en paddenstoelen van Nederland, doet daarom een oproep aan consumenten om zo veel mogelijk groente en fruit uit eigen land te eten. En vraagt iedereen om samen campagne te voeren voor het Nederlandse verse product. Door ludieke groente en fruit foto- of videoberichten te plaatsen met de gezamenlijk hashtag #versuitNL. Op de actiepagina https://www.verseoogst.nl/ worden alle berichten met deze hashtag verzameld en zoveel mogelijk consumenten aangespoord om vers uit Nederland te eten. Als er voldoende leuke foto’s en video’s zijn verzameld wordt er leuke commercial gemaakt waarin de beelden worden gebruikt.

Verse oogst social wall

Heerlijke Hollandse recepten

Er staan op de actiepagina ook verschillende heerlijke recepten met extra veel Hollandse producten. Zoals een bijzonder slasoepje, zelfgemaakte pastasaus en appelcompote. Op social media worden ideeën uitgewisseld om anderen aan te sporen. Door bijvoorbeeld een heerlijke gazpacho van Hollandse tomaten voor je collega’s te maken of een perenproeverij in de buurt te organiseren.

Ook worden alle vragen over de boycot op dit platform beantwoord in de FAQ. Hoe het bijvoorbeeld komt dat de consument nog wel dezelfde prijs voor deze geboycotte groente en fruit in de supermarkt betaald?

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I’m a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I’m a Foodie, analyseert ze – samen met zo’n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers – trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

Schrijf een reactie