Er wordt aanbevolen om tijdens de hele zwangerschap een supplement van 10 microgram vitamine D per dag te nemen. 

Tekort

Dat is deels omdat veel vrouwen, ook wanneer ze niet zwanger zijn, een tekort aan vitamine D hebben en deels omdat er aanwijzingen zijn gevonden voor een gunstig effect. Ongeveer 14% van de zwangeren van Westerse afkomst heeft een vitamine D-tekort (<30 nmol/l) en bijna 75% van de niet-Westerse zwangeren. 

Risicogroepen

Dat komt omdat niet-Westerse mensen vaker een donkere huid hebben en vaker met bedekte huid over straat gaan, waardoor ze minder zonlicht op hun huid krijgen en dus minder vitamine D aanmaken. Dit kan leiden tot tekorten, want met alleen vitamine D uit de voeding krijg je bij lange na niet voldoende binnen.

Voordelen en aanbevelingen

Hoewel de bewijzen niet heel sterk zijn, heeft de Gezondheidsraad aanwijzingen gevonden dat het slikken van extra vitamine D tijdens de zwangerschap beschermt tegen een laag lichaamsgewicht voor de zwangerschapsduur, zwangerschapsdiabetes en astma-achtige symptomen bij de baby. Slik dus dagelijks 10 microgram vitamine D of laat het vitamine D-gehalte in je bloed bepalen als je wilt weten of je een tekort hebt.

Meer weten?

In ons boek Eet als een expert – zwanger geven (kinder)diëtisten, voedings- en gezondheidswetenschappers antwoord op al je voedingsvragen. Ook delen we praktische tips, handige infographics en makkelijke recepten.