Een tijdje geleden schreef ik al een blog over voedingsstoffenpraat (nutritionisme).Hierbij wordt de gezondheid van een voedingsmiddel besproken aan de hand van de voedingsstoffen die erin zitten en niet op basis van de producten zelf.

Wel of geen volle zuivel, vlees of roomboter?

Het beste (of slechtste) voorbeeld van voedingsstoffenpraat is die van verzadigd vet. Dankzij de breed uitgemeten discussie hierover in de media, weten veel mensen niet meer of ze nu wel of geen volle zuivel, vlees , kokosvet of boter moeten eten.

Meer dan een enkel ingrediënt

Verzadigd vet is namelijk geen ingrediënt dat je los in de winkel kan kopen (of kan laten staan), maar het is een categorie binnen de vetzuren, gebaseerd op de moleculaire structuur. Studies  naar de verschillende effecten die vetzuren op de gezondheid hebben, zijn niet nuttig voor mensen die in een supermarkt boodschappen doen in plaats van in een grondstoffenfabriek.

Impact van verzadigd vet op je gezondheid

De focus op alleen vetzuren zorgt ervoor dat vergeten wordt wat er nog meer in een voedingsmiddel zit. Alle producten die verzadigd vet bevatten, kunnen ieder voor zich een ander effect op de gezondheid hebben. Zo is van rood en bewerkt vlees bekend dat het geassocieerd is met een hogere kans op beroerte, terwijl noten en plantaardige olie (die naast onverzadigd ook een beetje verzadigd vet bevatten) juist het risico op hartziekten verlagen en (volle) melk en yoghurt neutraal lijken te zijn met betrekking tot hart- en vaatziekten.

Voedingspatroon 

Als je weet of er ergens verzadigd vet in zit, kun je nog steeds niet voorspellen of het een gezonde keuze is; dat hangt af van de context van het hele eetpatroon! Wil jij meer weten over een gezond eetpatroon? Check dan ons boek Eet als een expert!