Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Voedselverspilling – Aan de slag!

Door | 2017-01-08T19:40:15+00:00 11 mei 2014|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen, Trends & Hypes|Onderwerpen: , |
  • Voedselverspilling
In mijn vorige blog schreef ik over de enorme hoeveelheid voedsel die verspild wordt. Zo zonde! Gelukkig wordt er ook over de hele wereld veel aandacht besteed aan voedselverspilling. Ik kom overal anti-waste acties tegen nu ik mij verder in dit onderwerp verdiep.

Voedselverspilling: Anti-Waste inspiratie

Vlak na mijn vorige blog was ik met de YFM academie in Kopenhagen en Malmö. In Kopenhagen aten we de eerste avond afval! En ik heb echt niet slecht gegeten, heel goed juist. Restaurant Rub&Stub kookt met producten die anders weggegooid zouden worden door buurtsupers, bakkers, slagerijen en groentewinkels. Wanneer opent het eerste anti-food-waste restaurant in Nederland?! (Ik heb over een nog geheim plan gehoord :)).

Ook wordt er overal ter wereld de DiscoSoep georganiseerd. DiscoSoep is een concept waarbij groenten die anders zouden worden weggegooid, omdat ze een plekje hebben of krom zijn, tot soep worden gemaakt door vrijwilligers. Dit onder begeleiding van DJ’s die lekkere plaatjes draaien. Zodra de soep klaar is wordt deze gratis geserveerd aan een ieder die ervan wil genieten. Zelf meedoen? 28 juni wordt in Groningen door Damn Food Waste een actie tegen voedselverspilling georganiseerd.

Voedselverspilling

 

Mijn eigen prullenbak

Zelf ben ik mij de laatste maand ook veel bewuster geweest van wat ik verspil en probeer dit natuurlijk te verminderen. Soms lukt dit heel goed en soms helemaal niet….

Mijn moeder had bijvoorbeeld onlangs van een collega een enorme doos vol met aubergines gekregen. Lekker, maar zo veel! Of ik er een paar wilde en anders gingen ze de prullenbak in. Tja, dat kon ik natuurlijk niet laten gebeuren! Dus had ik een avondvullend programma met aubergines verwerken. Een deel werd zaahlouk, een deel werd baba ganoush en een paar dagen vulde ik bij mijn lunch aan met gegrilde aubergines. Ook met het restje salade van afgelopen maandag en het restje pesto-boontjes met nootjes van dinsdag kwam het goed, die smaakten prima woensdag bij de lunch.

Niet zo goed ging het met de laatste drie aubergines uit de enorme doos, die eindigden in de vuilnisbak. Ook broodkorstjes belanden standaard in de vuilnisbak. Eigenlijk gek dat het normaal is dat je deze niet op eet. Onnodig eigenlijk, ik schaam me er ook wel een beetje voor, zeker als je je bedenkt dat miljoenen mensen in de wereld honger hebben.

Voedselverspilling

Vermijd voedselverspilling: slim kopen

Wat jij kunt doen is slim kopen, slim koken en slim bewaren. In mijn vorige blog schreef ik het al: maak een boodschappenlijstje. Effect is vooral dat je vooraf stilstaat bij wat je écht nodig hebt. Wat je zelf kunt doen:

  • Bedenk vooraf welke maaltijden je deze week gaat bereiden en wat je hiervoor nodig hebt;
  • Check even in je koelkast, keukenkastjes en fruitschaal wat je nog hebt liggen;
  • Nog handiger: bedenk wat je gaat eten aan de hand van de producten die je nog op voorraad hebt. Let hierbij op houdbaarheidsdatum. Iets wat eerder bederft heeft uiteraard prioriteit;
  • Even geen inspiratie? Gelukkig staat internet vol met recepten! Google recept + je ingrediënt(en) of kijk op www.allrecipes.nl, www.ah.nl/recepten, www.smulweb.nl, enz. Doe ook de kookboeken die maar in de kast staan te staan weer eens open!
  • Denk bij het kopen van fruit en groenten goed na over de hoeveelheid die je koopt. Ze horen bij de meest verspilde producten – waarschijnlijk ook omdat ze vrij snel bederven. Krijg je die zak van 1kg appels met z’n tweeën wel op voordat ze oud zijn?
  • Pas op met aanbiedingen: 3 halen, 2 betalen – wordt dat niet 3 halen, 2 eten, 1 weggooien?
  • Maak een lijstje van voedingsmiddelen en maaltijden die in de vriezer liggen. Je hoeft niet je hele vriezer door te spitten voordat je naar de supermarkt vertrekt en voorkomt onnodige inkopen;
  • En deze kent iedereen: ga niet met honger naar de supermarkt, dan kom je zeker met meer thuis dan je nodig hebt.

Volgende keer slim koken en slim bewaren. Ook ga ik komende tijd op zoek naar iamafoodie-proof restjesrecepten. Heb je een goede tip, laat het mij weten!

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Sportdiëtist

Mijn naam is Sandra Buijing. In 2008 heb ik mijn studie Voeding & Diëtetiek afgerond en in 2009 de post-HBO opleiding Sportdiëtetiek. Mijn afstudeeropdracht en eindstage deed ik bij Invorm. Dit beviel van beide kanten erg goed en zo ben ik een jaar later, na een rondreis door Azië en werken bij Dietheek, weer teruggekomen bij Invorm. Het is een kleine praktijk (we zijn totaal met drie diëtisten) waar ik erg goed mijn eigen gang kan gaan. Dat is ook waar ik goed in ben! Ik gebruik graag mijn creativiteit om nieuwe ideeën uit te werken en projecten op te zetten.

Reacties

Schrijf een reactie