Gelukkig zijn er heel veel lekkere en gezonde keuzes op het gebied van tussendoortjes. Hieronder een paar favorietjes van mij. Door te kiezen voor voedzame opties met vezels en/of eiwit zorg je voor verzadiging en voorkom je trek in (zoete) verleiding later op de dag. 

Tips

  • Olijven zijn een goed alternatief voor chips, borrelnoten, plakjes ossenworst en leverworst bij de borrel, maar ook olijven bevatten veel zout, per 6 grote olijven ongeveer 1 gram. Blijf zeker kijken naar je totale zoutinname
  • Volkorencracker met iets lekkers: Een volkorencracker met hummus, avocado, notenpasta, ei, cottagecheese of groenten is natuurlijk niet alleen lekker als lunch, maar ook als tussendoortje!
  • Noten: Ongezouten walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten, macadamianoten, pinda’s en pecannoten zijn allemaal gezonde keuzes. Ga eens langs de notenkraam of een speciaalzaak en proef het verschil met de supermarkt.
  • Groenten zijn een van de weinige voedingsmiddelen die je eigenlijk (bijna) onbeperkt kunt eten, anytime, anywhere! Denk aan (snack)worteltjes, tomaatjes en komkommer. Maar ook rauwe paprika, radijsjes, gekookte of rauwe broccoli, bloemkool, selderij of een kleine salade to go. Groenten zijn ook lekker met verschillende dipjes en 100% pindakaas.

Wil jij werken aan je gezondheid?  

Check dan ons boek Eet als een expert, geschreven door diëtisten en voedingswetenschappers!