- I'm a Foodie - https://www.iamafoodie.nl -

Waarom Google de slechtste plek is voor gezondheidsadvies

De waarheid is schaars op het internet. Dat is geen nieuws, maar hoe erg het is gesteld met de hoeveelheid onzin op het internet kwam ik achter toen ik met Molly sprak. Ik zag hoe hardnekkig de onzin op het internet is en realiseerde me dat we er nooit meer vanaf komen.

I’m a Foodie is opgezet omdat er zoveel onzin te vinden is over voeding en gezondheid op het internet. Er moest een kritisch tegengeluid komen dat weerstand kon bieden tegen de pillenverkopers, de onzinverspreiders, en de marketingafdelingen die menig van ons heeft doen twijfelen aan de waarheid. Ik wist heus wel dat er veel onzin was, maar ik ging nog altijd ervan uit dat de meeste mensen niet overduidelijk leugens verkopen.

Het afgelopen jaar werkte ik de wereld rond en heb ik Molly leren kennen. Molly Falco vloog 12 maanden met mij mee de wereld over en zat meestal de hele dag schuin tegenover mij druk te typen. Ik wist inmiddels dat ze blogs schreef, maar toen ik haar interviewde over haar werk viel mijn mond open van verbazing over de wereld waarin zij werkt.

Een leger aan schrijvers die het internet vullen

Molly maakt namelijk deel uit van een leger aan tekstschrijver dat wordt ingehuurd door bedrijven die een product verkopen of door middel van een artikel of blog bezoekers op hun website willen of geld te verdienen met advertenties. Deze bedrijven komen terecht bij content agencies die voor een prikkie mensen zoals Molly inhuren om artikelen te schrijven die goed zijn voor de SEO (search engine optimization), oftewel de vindbaarheid van hun website op Google.

Hierbij moet je niet denken aan een verzameling experts die onderzoek doet en goed onderbouwde artikelen over hun eigen expertise schrijft. Nee, het zijn gewone mensen die wat willen bijverdienen en over elk mogelijk onderwerp stukjes schrijven.

Molly opende haar laptop en liet me zien waar ze de laatste weken over had geschreven:

Zoals je misschien wel doorhebt, Molly is geen expert op het gebied van wiet, technologie, kameleons, beveiligingslekken in software, foot reflexology, of gezondheid. Deze producten heeft ze nooit uitgeprobeerd en yoga heeft ze zelfs nog nooit gedaan.

De cyclus van slechte informatie

Bij die laatste vraag over voedingsmythes vroeg ze mijn hulp, ik zat immers schuin tegenover haar en zij wist inmiddels dat ik wat van voeding wist. Ik vroeg Molly hoe ze dat normaal zou aanpakken, zonder hulp van een expert. Dat vertelde ze me: In het systeem van haar opdrachtgever ziet ze welke artikelen haar opdrachtgever wil hebben. Vaak staat daar al een titel bij, zoals dit keer “10 healthy food myths we all need to drop”. Daar horen dan een aantal SEO keywords bij, een lijst met woorden die in het artikel moeten komen. Vervolgens Googlet ze op “myths about healthy food”. De eerste 10 resultaten die naar voren komen leest ze en herschrijft ze tot een interessant artikel. Ik heb een aantal van haar artikelen gelezen en ze zijn allemaal even makkelijk te begrijpen, grappig, en klinken allemaal best logisch.

Wanneer je telkens dezelfde informatie tegenkomt betekent dat niet dat het de waarheid is

Maar is het allemaal waar wat ze schrijft? Nee. Molly heeft dan wel een opleiding BSC marketing management aan de University of Syracuse gedaan, maar is geen inhoudelijk expert op andere gebieden. Ze heeft ook geen achtergrond in journalistiek of schrijven. De artikelen die zij oplevert worden alleen kort bekeken, gecheckt op spelfouten en vervolgens aan haar klant verkocht voor een habbekrats.

Zo schrijft Molly, en duizenden andere mensen met haar 7 artikelen per dag van elk 1500 woorden. Daar is ze per artikel ongeveer 45-75 minuten mee bezig. Ze verdient er slechts $30 per stuk mee. Ter vergelijking, als ik een inhoudelijk stuk schrijf van die lengte, waarvoor ik eerst de hele wetenschappelijke literatuur doorploeg en al mijn bronnen dubbel controleer ben ik daar ongeveer een halve tot hele dag mee bezig en kost dat rond de 500 euro. Voor Molly is het geen vetpot, maar wel een makkelijke manier om naast haar freelance werk wat extra geld te verdienen.

Waarom je niks op het internet zomaar kunt vertrouwen

Mijn mond stond inmiddels wagenwijd open. Heel naïef ben ik niet, maar hier schrok ik toch wel van. Alle die dingen die ik lees op het internet, van reviews op Amazon, blogs, nieuws items, “how-to’s” en inhoudelijke artikelen kunnen verzonnen zijn door mensen zoals Molly.

Informatie op websites met veel bezoekers wordt dus telkens weer opnieuw opgerakeld en gedeeld. Niet omdat het waar is, maar omdat deze artikelen in de eerste 10 Google resultaten naar boven komen en voor nieuwe artikelen als bron wordt gebruikt. Dit betekent dus dat wanneer je iets heel vaak leest op het internet, dat het niet per se meer betrouwbaar hoeft te zijn, maar juist minder betrouwbaar is. Zo wordt de onzin op Google telkens opnieuw verspreid en heeft goede informatie geen enkele kans meer om gevonden te worden.

Hoe herken je een onzinartikel?

Molly weet heel goed wat ze doet, en staat er niet achter. Maar ja, de schoorsteen moet roken, dus zij blijft voorlopen lekker schrijven. Gelukkig heeft Molly me ook verteld hoe je dit soort artikelen kunt spotten:

Signalen dat het onzinartikel is:

Uiteindelijk heb ik Molly geholpen met haar artikel over 10 Food Myths en het zo geschreven dat het in ieder geval waar is. Zo is er in ieder geval 1 artikel gered van misleiding en leugens over gezondheid.

De volgende keer dat je denkt dat iets waar is omdat je het “zo vaak ergens hebt gelezen” denk dan nog een keer na. Klopt het wel echt, en word je niet gebrainwashed door een leger aan SEO schrijvers? Wij schrijven op I’m a Foodie in ieder geval nog wel onze naam, houden onze bronnen en referentielijsten goed bij en verdienen geen geld met advertenties of click-bait op de site.