Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Wat is gezond om te drinken?

Door | 2017-01-07T09:48:26+00:00 16 augustus 2015|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , , |
  • wat-is-gezond-om-te-drinken

Suikerwater

Frisdrank zoals cola, sinas, ijsthee en limonade bestaat voornamelijk uit (koolzuurhoudend) water, smaakstoffen en suiker. Suiker in frisdrank levert kilocalorieën: vaak wel zo’n 40 kcal per 100 ml. De zuren in frisdrank zijn slecht voor het gebit. Dit geldt ook voor water met koolzuur. Light frisdrank bevat zoetstoffen in plaats van suiker en levert meestal geen calorieën.

Vruchtensap en -drank lijkt vaak wat gezonder maar is (net als frisdrank) suikerwater. Het verschil is dat vruchtensap soms vitamines en een beetje vezels bevat. Maar suiker = suiker. Het lichaam maakt geen onderscheid, ook niet als het vers is. De verpakking doet overigens – met mooie plaatjes van “superfruit’ – soms anders vermoeden. Laat je niet misleiden, en lees de ingrediëntenlijst! Vaak zijn dit soort “gezonde sapjes” voornamelijk gemaakt van vruchtenconcentraat uit druivensap of appelsap met vaak wel 6 suikerklontjes per glas!

gezond drinken

Gezond drinken

Frisdranken en vruchtensappen leveren dus vocht, soms wat (toegevoegde) vitaminesen flink wat energie in de vorm van suiker. Omdat deze suiker vloeibaar is zal het in een korte tijd van maag, naar darm en vervolgens het bloed gaan. Dit levert een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel op, en helaas geen maagvulling en verzadiging. Drink dus liever geen fris en sap, maar kies voor water, thee, koffie, of groentesap. En eet je fruit op, in plaats van het te verwerken in sappen en smoothies! Voor een quick fix kun je vruchtensappen met water verdunnen en zo je eigen 50/50 maken. Dat scheelt je meteen de helft suiker.

Enneh..water en thee drinken saai? Nee hoor, lees snel verder in ons Zomer E-Magazine (online lezen via issuu of pdf downloaden uit onze openbare dropbox folder) over gezond drinken, fruitwater, ijsblokjes met bloemen, thee uit een theelab, watercocktails en nog veel meer!

gezond drinken

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I'm a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I'm a Foodie, analyseert ze - samen met zo'n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers - trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

3 Reacties

  1. Marvin 19 augustus 2015 at 6:48- Beantwoorden

    Handig overzichtje. Zelf drink ik eigenlijk enkel water of groene thee. Frisdrank probeer ik zoveel mogelijk te vermijden 🙂

  2. Kirsten 28 december 2015 at 7:43- Beantwoorden

    Inderdaad als ik vruchtensap drink dan gooi ik daar vaak wel 80procent water bij goed dat hier bevestigd te zien dat vruchtensap puur drinken gewoon ook echt te suikerig / zoetig is… krijg ik ergens op een feest ofzo pure vruchtensap dan drink ik al vlot te weinig, al na 1 of 2 glazen, geeft mijn lijf een signaal af van genoeg vol stop en dan stop ik… en als ik dan druk bezig ben met een gezellig gesprek spel of druk ben met werk dan vergeet ik zomaar om verder te drinken en voor je het weet heb ik dan een blaasonsteking te pakken, niet leuk! Water erdoor is dan echt een oplossing want dan is het wel lekker maar kan ik er veel meer van op.

    Ik kwam hier omdat ik een berichtje van met zorgverzekering (anderzorg) kreeg over jullie werk, zeer belangrijk onderwerp maar ehhh dit verhaal lijkt wel aan te sporen tot het drinken van light dranken, het verbaasd me dat er van alles staat over de reeele nadelen van teveel suiker maar dat er vervolgens niets gezegd wordt over de al dan niet potentiele negatieve effecten van zoetstoffen op de gezondheid valt me zo tegen dat ik deze site verder niet zo serieus neem eigenlijk… heb al wat meer rond gelezen maar weet niet of ik dat nog eens zou doen hier… toch beetje te veel status quo verhaaltjes lijkt het… jammer…. die kan je al op zoveel plekken vinden…

  3. I'm a Foodie 28 december 2015 at 8:53- Beantwoorden

    Hi Kirsten, dank voor je reactie. Wij zijn geen voorstander van het drinken van light frisdranken. Juist goed om deze nooit meer te nemen. Producten met zoetstoffen voegen absoluut niets toe aan gezondheid. Het gaat ons om de laatste alinea: drink geen vruchtensap en frisdrank, maar water, thee en koffie. Mensen die perse altijd frisdrank willen blijven drinken verhogen hun risico op diabetes en overgewicht. Als je suikerdranken en light tegen elkaar afweegt is light kiezen een minder slechte optie. Maar nogmaals: frisdranken zouden wat ons betreft helemaal uit de schappen mogen verdwijnen. Maar helaas is dat niet de realiteit…..

    Groet!

Schrijf een reactie