Tja, de eeuwige vraag: Moet je nou wel of geen tussendoortjes eten? Volgens mij is dat een van de meest gestelde vragen in mijn carrière.

Luister naar je lichaam

Een gezond lichaam is vaak een goede raadgever. Met drie goede hoofdmaaltijden hoef je geen honger te hebben tussendoor, maar het is prima om een snack tussen de maaltijden door te eten.

Het gaat erom wat je eet

Het gaat er niet per se om wanneer of hoe vaak je op een dag eet, maar om wat je op dat moment eet. Het tussendoortje (bijvoorbeeld groente, fruit, noten, of een volkoren cracker met hummus, of…) is een mooie kans om weer iets bij te dragen aan een gezond(er) eetpatroon.

Fabels

Er wordt beweerd dat tussendoortjes nodig zouden zijn voor het op gang houden van de stofwisseling. Dit wekt de suggestie dat je meer energie zou verbruiken wanneer je vaker eet. Maar uit studies blijkt dat het aantal eetmomenten geen effect heeft op de energiebalans, het energieverbruik en niet gerelateerd is aan gewicht of gezondheid.

Denk om je tanden

Zorg dat je geen honger hebt en beperk in ieder geval het eten van tussendoortjes tot ca. zeven eetmomenten (hoofdmaaltijden en tussendoortjes) per dag, want dat is het beste voor de gezondheid van de tanden 

Meer weten?

Meer kun je hierover lezen in ons boek ‘Eet als een expert’. Ook delen we in dit boek verschillende gezonde tussendoortjes met je.