Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

WUR onderzoek: Op weg naar een ‘healthy and happy’ lifestyle

Door | 2017-01-07T09:29:27+00:00 27 november 2015|Categorieën: I'm a Foodie blog, Trends & Hypes|Onderwerpen: , , |
  • Onderzoek
Een aantal weken terug bekeek Anne Mebelder met grote interesse de uitzending bij Nieuwsuur over ‘Het Voedsellabyrint’. Inmiddels is ze een eind op weg met het schrijven van haar master thesis, voor de master Consumer Studies aan de Universiteit van Wageningen. Haar onderwerp sluit erg aan op het item van deze uitzending. Ze is  gefascineerd door alle (extreem) gezonde food trends op dit moment en vraagt zich af hoe het komt dat mensen massaal Rens Kroes volgen, het Voedselzandloper ‘dieet’ naleven en mensen zonder coeliakie ook in grote getalen minder of geen gluten meer eten. Help jij haar de antwoorden vinden op haar vragen?

UPDATE: de termijn voor het invullen van de vragenlijst is verlopen. Het lezen van deze blog kan uiteraard nog steeds 🙂

Een onderzoek naar gezonde voedingstrends onder jonge vrouwen

  • Waarom lijkt Rens Kroes de nieuwe healthy food goeroe te zijn?
  • En waarom wordt de Hollandse boterham met kaas steeds vaker vervangen door gluten vrije salades en smoothies?
  • En hoe het kan dat er steeds meer veganistische restaurantjes opduiken?

Jij kunt mij helpen bij het vinden van antwoorden

Met dit soort vragen liep ik al een tijdje rond. En jullie kunnen mij nu helpen deze te beantwoorden, door mijn vragenlijst over gezonde voedingstrends in te vullen. Klik hier.

Scriptie Marketing and Consumer Behaviour

Aangezien ik begin september mijn tweede jaar van de master Management, Economics and Consumer Studies (richting Marketing and Consumer Behaviour, aan de Wageningen Universiteit) in ging en een master scriptie moest schrijven, leek het me de perfecte kans om eens verder te duiken in die ‘happy and healthy lifestyles’ die tegenwoordig razend populair zijn. Als echte foodie, met een voorliefde voor koken, bakken en alles wat met lekker en vooral ook gezond eten te maken heeft, wilde ik mijn onderzoek graag over ‘iets’ met eten doen. Daarnaast viel het me op dat op social media zo ontzettend veel foto’s van en informatie over gezond eten te vinden is en er in kranten en op televisie elke week wel weer een nieuw item over voeding verschijnt. Wat is dat toch, die grote interesse in voeding en met name in gezonde voeding.

onderzoek

Welkom in de wereld van gezonde voedingstrends

Dus ik begon, de eerste week van september, met veel zoeken, lezen, zowel wetenschappelijke artikelen als nieuwsberichten en tv items kijken. Ik ploegde me door de enorme hoeveelheden blogs en artikelen over ‘wat is nu gezond?’. En ik stuitte zelfs op glutenvrije datingsites, beroemde schilderijen in een wereld zonder gluten (bedenk maar eens ‘het melkmeisje’ zonder al dat brood op tafel) en plaatjes van kinderen die tijdens Halloween roepen dat ze geen snoep met gluten en lactose mogen of alleen veganistisch en organic ‘treats’ willen.

Wat zeggen anderen?

Vervolgens organiseerde ik twee focusgroepen waarin ik in gesprek ging met jonge vrouwen om eens te peilen hoe zij denken over gezonde voeding en de trends die op dit moment populair zijn onder deze doelgroep. Welke trends zijn er allemaal? Zijn de trends te categoriseren en hoe dan? En met name: wat maakt ze zo aantrekkelijk? Ook interview ik experts die hun visie geven op dit soort ‘gezonde voedingstrends’ en me helpen bij het definiëren van de trends en daarmee mijn theoretisch kader sterker kunnen maken.

En nu jij!

Het laatste, en belangrijkste deel, betreft een vragenlijst, waarmee ik uiteindelijk hoop gedeeltelijk te kunnen verklaren wat gezonde voedingstrends interessant en aantrekkelijk maakt. En om deze resultaten zo waardevol mogelijk te maken heb ik minimaal 300 jonge vrouwen (tussen de 18 en 30 jaar) nodig die mijn vragenlijst willen invullen. En me daarmee helpen een weg te banen door dit enorm ingewikkelde (maar vooral mega interessante) voedsellabyrint! Dus ben je net als ik ook zo benieuwd naar wat deze trends zo aantrekkelijk maakt? Vul dan snel mijn vragenlijst in op deze site. Dat zal zo’n 15 minuutjes duren. En wil je op de hoogte blijven van (tussentijdse) resultaten? Hou dan I’m a Foodie in de gaten. De totale looptijd van mijn onderzoek is van september 2015 tot en met februari 2016 en de vragenlijst wordt uitgezet op 27 november en loopt tot 7 december.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Anne Mebelder

Master studente Marketing and Consumer Behaviour
Wageningen Universiteit

PS. Mocht je vragen hebben over mijn onderzoek, mail gerust naar [email protected]

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Schrijf een reactie