Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

WUR/Maastricht University: wetenschappelijk onderzoek naar het effect van groenten op gezondheid en sportprestatie

Door | 2017-01-03T15:53:59+00:00 18 november 2016|Categorieën: Foodbasics, I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen, Trends & Hypes|Onderwerpen: , , |
Zoals jullie weten draagt het eten van voldoende groenten, bij aan het voorkomen van chronische ziekten. Helaas weten jullie ook dat velen de dagelijks aanbevolen hoeveelheid niet halen. Het promoten van het eten van meer groenten blijft hierdoor een belangrijk topic in de praktijk.

Groene bladgroenten en bietjes

Epidemiologische onderzoeken laten zien, dat met name de groene bladgroenten zoals spinazie, rucola, sla en paksoi, en rode biet, behoren tot de groenten die het meest beschermend lijken te zijn tegen hart- en vaatziekten. Deze groenten hebben allen een hoog gehalte aan nitraat (NO3). Het lijkt er op dat vooral het nitraat zorgt voor positieve effecten. Een toename van nitraat in de voeding kan namelijk leiden tot acute een chronische verlaging van de bloeddruk. Naast dat nitraat positief lijkt te werken op de bloeddruk, weten we tegenwoordig ook dat het gunstige effecten kan hebben op je sportprestatie. Zo is aangetoond, dat wanneer je bijvoorbeeld bietensap drinkt, je spierwerking efficiënter verloopt, je minder zuurstof nodig hebt en dus je inspanningsvermogen verbeterd.

gezondheid en sportprestatie

Positieve effecten op gezondheid en sportprestatie

De meeste onderzoeken naar de gunstige werking van nitraat, maken echter gebruik van (geconcentreerd) bietensap of nitraatzouten. We weten dus eigen nog niet goed of dezelfde effecten worden bereikt op het moment dat we meer groenten gaan eten. Daarnaast weten we al helemaal niet, of het überhaupt haalbaar is om die bepaalde hoeveelheden groenten dagelijks te eten. Positieve effecten zouden we namelijk pas bereiken bij het eten van bijvoorbeeld 220 gram spinazie (400 mg nitraat).

Zou het niet mooi zijn, als we in de toekomst weten hoe we mensen het beste kunnen adviseren, om meer groenten eten? Plus daarbij de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen en/of sportprestatie te verbeteren? En daarbij dus twee grote vliegen in één klap vangen?

Promotieonderzoek Eat2Move

Sinds een paar maanden is dit het geen waar ik me voornamelijk mee bezig hou, in het kader van mijn promotie onderzoek binnen Eat2Move, in samenwerking met HAN Sport en Bewegen, UMC st. Radboud, Wageningen Universiteit en Maastricht University. Op I’m a Foodie houd ik jullie uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.

Helpen jullie een handje?

Om antwoord te geven op bovenstaande vragen ben ik voor mijn eerste onderzoek opzoek naar proefpersonen. Tijdens het onderzoek in Maastricht, doe je mee aan een 4 weken durende interventie waarbij je zowel bietensap en verse nitraatrijke groenten ontvangt (incl. recepten). Tijdens de meetdagen worden er een aantal bloed- en speekselmonsters genomen en zal je bloeddruk gemeten worden. Tevens zul je gedurende de gehele interventie je voedingsinname online registeren. Meer informatie over het onderzoek lees je op mijn website. Of neem contact op via: [email protected] of 06-55240771

Nitraat gezondheid en sportprestatie

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Groet, Cindy

Bronnen

  1. Van Duyn, M.A.S. and E. Pivonka, Overview of the health benefits of fruit and vegetable consumption for the dietetics professional: selected literature. Journal of the American Dietetic Association, 2000. 100(12): p. 1511-1521
  2. Van Rossum, C., et al., Dutch National Food Consumption Survey 2007-2010: Diet of children and adults aged 7 to 69 years. RIVM rapport 350050006, 2011
  3. Joshipura, K.J., et al., The effect of fruit and vegetable intake on risk for coronary heart disease. Annals of internal medicine, 2001. 134(12): p. 1106-1114
  4. Jonvik, K.L., et al., Habitual Dietary Nitrate Intake in Highly Trained Athletes. International, Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2016: p. 1-25.
  5. Hmelak Gorenjak, A. and A. Cencič, Nitrate in vegetables and their impact on human health. A review. Acta Alimentaria, 2013. 42(2): p. 158-172.
  6. Bailey, S.J., et al., Dietary nitrate supplementation enhances muscle contractile efficiency during knee-extensor exercise in humans. Journal of applied physiology, 2010. 109(1): p. 135-148.
  7. Larsen, F., et al., Effects of dietary nitrate on oxygen cost during exercise. Acta physiologica, 191(1): p. 59-66.
Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Gastblogger

Dit artikel is een gastblog. De inhoud van deze gastblog is op persoonlijke titel van de gastblogger en is niet geredigeerd door het I’m a Foodie blogteam.

Reacties

Eén reactie

  1. Tess 21 november 2016 at 2:34- Beantwoorden

    Wordt er niet juist gewaarschuwd voor de te grote hoeveelheid nitraat die topsporters binnenkrijgen door het drinken van bietensap, omdat dit kankerverwekkend zou zijn?

Schrijf een reactie