Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

IJsthee recept: fris en fruitig

Door | 2017-01-07T09:46:36+00:00 21 augustus 2015|Categorieën: I'm a Foodie blog, Recepten|Onderwerpen: |
  • ijsthee recept
Zoals je hier kunt lezen hebben wij op 15 augustus in samenwerking met Sylvia van SYSCH het e-magazine Gezond Drinken gelanceerd. In het kader van de Gezond Drinken week publiceren we iedere dag een item uit het e-magazine. Vandaag: ijsthee recept van Vatille.

IJsthee recept

Een gezonde en lekkere variatie op frisdrank is dit ijsthee-recept. Lees hier stap voor stap hoe je deze fris en fruitige thee maakt.

1. Ingrediënten verzamelen

Bestel eerst je thee! Dit heb je nodig:

  • Zwarte thee (hoeveelheid naar keus)
  • Eerste smaak: rozenblaadjes Tweede smaak: vlierbes Derde smaak: basilicum
  • Vers van de groenteboer: munt en een rode grapefruit.

2. Cold Brew methode

We gaan één liter thee maken volgens de Cold Brew methode. IJsthee bereid je dan koud en maak je ongeveer tien uur voor je het wilt gaan drinken. Begin voor het gemak de avond voor je de thee wilt serveren; vul een kan met één liter koud water.

3. Thee bereiden

Laat in het koude water een infuser zakken met vijf theelepels thee. Een infuser kan een thee-ei zijn of wegwerptheezakjes.

4. Voeg grapefruit toe

Snijd een helft van de grapefruit in vier partjes en knijp deze uit boven de thee.

5. Voeg verse munt toe

Voeg drie takjes munt aan de thee toe.

6. Tijd om te serveren!

Laat de thee een nacht trekken en de volgende dag kun je deze (met of zonder ijsblokjes) serveren!

Via Vatille.nl kan je eenvoudig de ijsthee bestellen.

Water en thee drinken saai? Nee hoor, lees snel verder in ons Zomer E-Magazine (online lezen via issuu of pdf downloaden uit onze openbare dropbox folder) over gezond drinken, fruitwater, ijsblokjes met bloemen, thee uit een theelab, watercocktails en nog veel meer!

tijd voor thee

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I’m a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I’m a Foodie, analyseert ze – samen met zo’n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers – trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

Eén reactie

  1. Sanne 2 april 2016 at 7:17- Beantwoorden

    Je besteld zwarte thee en 3 smaken. Maar in totaal 5 lepels thee… Hoeveel van elk???

Schrijf een reactie