Evidence-based foodplatform, geschreven door professionals

De voedingsindustrie houdt je soms voor de gek met misleidende etiketten en voedingsclaims op fabrieksproducten. Daarnaast is op het internet veel onjuiste informatie over voeding te vinden. Tijd voor een onderbouwd tegengeluid! I’m a Foodie is hét platform waarop diëtisten en voedings- en gezondheidswetenschappers hun kennis delen over gezonde voeding.
Wij staan voor gezond, duurzaam, vers (zonder pakjes en zakjes) en zelf koken. De onderwerpen zijn alledaags, evidence based én direct praktisch toepasbaar in je eigen situatie. Uiteindelijk is de keuze aan jou: op welke manier ga jij gezond eten?

Zijn fabrikanten van chocoladeletters transparant over herkomst ingrediënten?

Door | 2017-01-08T10:58:08+00:00 7 november 2014|Categorieën: Hoe zit het met..., I'm a Foodie blog, Kritisch kiezen & kopen|Onderwerpen: , |
  • Questionmark-chocoladeletter
Wie wil dat nou niet? Op Sinterklaasavond met een gerust hart knabbelen op een chocoladeletter waarvan je weet dat die slaafvrij en bosvriendelijk is geproduceerd. Het is de vraag of dat kan. Op 99% van de reguliere chocolade etiketten staat niet vermeld waar de cacao vandaan komt. Bij navraag kan de fabrikant slechts over 4 procent van de producten iets vertellen over de herkomst van de cacao. Er is geen enkel etiket op een chocoladereep of bonbondoos te vinden waarop de herkomst van álle ingrediënten, waaronder ook suiker, olie en noten, te vinden is. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar het chocoladeaanbod in de 19 grootste supermarkten. Questionmark vreest dat het voor chocoladeletters niet anders zal zijn.

Questionmark roept consumenten op chocoladeletters te fotograferen

De herkomst van cacao zegt veel over de problemen die in die industrie spelen “Een reep uit Ghana kan door slavenarbeid zijn geproduceerd, terwijl voor een chocoladeletter uit Brazilië wellicht een stuk Amazonewoud is gekapt”, zegt Questionmark directeur Charlotte Linnebank. Zij doet daarom een oproep aan iedereen die houdt van chocoladeletters zónder ‘nasmaak’. “Komende maand roepen wij iedereen op foto’s te maken van de ingrediëntenlijst en de streepjescode van chocoladeletters in de supermarktschappen in Nederland en die met Questionmark te delen. Dat kan met behulp van de Questionmark app, te downloaden via www.thequestionmark.org. Ook kan men de foto’s op de Questionmark Facebookpagina delen. Questionmark gaat vervolgens aan de hand van de ingrediëntenlijst, merk en keurmerk informatie achterhalen over de duurzaamheid van het product. Op zaterdag 29 november zal Questionmark de resultaten publiceren tijdens de TV uitzending van Kassa op NPO 1 om 19.05u. Uiteraard met een top drie van duurzame chocoladeletters. Op tijd voor de Sinterklaasinkopen.

questionmark app

Recht om te weten wat je koopt

Questionmark vindt dat iedereen het recht heeft te weten wat hij koopt. Inmiddels heeft Questionmark al 26.000 producten uit de supermarkt onderzocht zoals vlees, vleesvervangers, zuivel, eieren, bier, fris, water en chocolade. Hierbij wordt gekeken naar de impact van elk product op (volks-)gezondheid, mensenrechten, milieu en dierenwelzijn. Via de gratis Questionmark app hebben consumenten toegang tot alle informatie. De app is te downloaden op: www.thequestionmark.org

Eet als een expert

Interesse in gezonde voeding?

Check dan ons boek Eet als een expert op bol.com of via de webshop!

 

print dit artikel print dit artikel

  Klinisch diëtist, voedingswetenschapper en docent in het VUmc & founder I'm a Foodie

Marijke Berkenpas is oprichter en eigenaar van I’m a Foodie, en online platform over voeding in relatie tot gezondheid. Daarnaast is ze klinisch diëtist en voedingswetenschapper, en werkt ze als diëtist in het VUmc in Amsterdam op de afdeling Maag-, darm-, lever- en nierziekten. Op I’m a Foodie, analyseert ze – samen met zo’n 20 andere diëtisten & voedings- en gezondheidswetenschappers – trends en hypes op toegankelijke, kritische wijze en zet ze ze om in haalbare adviezen en recepten. In mei 2016 verscheen het boek Eet als een expert dat Marijke samen schreef met Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit en dat voedingswetenschap naar je bord vertaalt.

Reacties

Schrijf een reactie